Lähijohtajan mahdollisuudet vaikuttaa työntekijäkokemukseen vuorovaikutuksen keinoin
Rajanti, Milla (2022)
Rajanti, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429919
Tiivistelmä
Lähijohtaminen on murroksessa. Uudet sukupolvet työelämässä kaipaavat erilaisia asioita lähijohtajaltaan. Lähijohtamisella voidaan vaikuttaa työntekijäkokemukseen ja sen myötä yrityksen tulokseen. Yritysten on siis kannattavaa keskittyä kehittämään lähijohtajiaan palvelevaan johtamistyyliin, jolla voidaan mahdollistaa erinomainen työntekijäkokemus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mahdollistetaan parempi työntekijäkokemus lähijohtajan vuorovaikutuksen keinoin. Tämän selvittämiseksi tutkittiin, millaisista asioista työntekijäkokemus syntyy, millainen on palvelevan lähijohtajan rooli ja syvennettiin ymmärrystä, millaista lähijohtamista työntekijät arvostavat.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yhdestä pääluvusta ja viidestä alaluvusta. Tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen merkitystä, työn imua lisääviä tekijöitä, palvelevaa lähijohtajuutta, myötätuntoa työilmapiirissä ja vaikuttavaa yrityskulttuuria.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ovat liikunta-alalla kohdeyrityksessä työskenteleviä työntekijöitä, jotka ovat osoittaneet erinomaista osaamista omalla erityisosaamisen alallaan. He ovat suoriutuneet työtehtävistään tuloksekkaasti ja edenneet urallaan sen vuoksi. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2022. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2022 ja saatiin päätökseen joulukuussa 2022.
Opinnäytetyössä selvisi, että paras mahdollinen työntekijäkokemus saadaan aikaan palvelevalla lähijohtamisella. Palveleva lähijohtaja luo ympärilleen turvallisen ja luottavan ilmapiirin, jolloin työntekijät viihtyvät työpaikallaan. Palvelevalla lähijohtamisella mahdollistettu turvallinen ilmapiiri on avoin. Avoin ilmapiiri on optimaalinen ympäristö uuden oppimiselle, kehittymiselle ja myötätuntoisen työilmapiirin luomiselle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mahdollistetaan parempi työntekijäkokemus lähijohtajan vuorovaikutuksen keinoin. Tämän selvittämiseksi tutkittiin, millaisista asioista työntekijäkokemus syntyy, millainen on palvelevan lähijohtajan rooli ja syvennettiin ymmärrystä, millaista lähijohtamista työntekijät arvostavat.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yhdestä pääluvusta ja viidestä alaluvusta. Tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen merkitystä, työn imua lisääviä tekijöitä, palvelevaa lähijohtajuutta, myötätuntoa työilmapiirissä ja vaikuttavaa yrityskulttuuria.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ovat liikunta-alalla kohdeyrityksessä työskenteleviä työntekijöitä, jotka ovat osoittaneet erinomaista osaamista omalla erityisosaamisen alallaan. He ovat suoriutuneet työtehtävistään tuloksekkaasti ja edenneet urallaan sen vuoksi. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2022. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2022 ja saatiin päätökseen joulukuussa 2022.
Opinnäytetyössä selvisi, että paras mahdollinen työntekijäkokemus saadaan aikaan palvelevalla lähijohtamisella. Palveleva lähijohtaja luo ympärilleen turvallisen ja luottavan ilmapiirin, jolloin työntekijät viihtyvät työpaikallaan. Palvelevalla lähijohtamisella mahdollistettu turvallinen ilmapiiri on avoin. Avoin ilmapiiri on optimaalinen ympäristö uuden oppimiselle, kehittymiselle ja myötätuntoisen työilmapiirin luomiselle.