Sökmotoroptimering som ett marknadsföringsverktyg för mikroföretag: en kvalitativ undersökning
Kronqvist, Kevin (2022)
Lataukset:
Kronqvist, Kevin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, hyödyntävätkö Pohjanmaan mikroyritykset hakukoneoptimointia markkinointitarkoituksiin. Tarkoituksena oli myös selvittää mitä tietoa heillä on aiheesta, tiedottaa mikroyrityksiä hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksista ja myös katsoa miten haku koneoptimointi tulisi toteuttaa. Tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan, olivat; käyttävätkö mikroyritykset hakukoneoptimointia markkinointityökaluna ja miten mikroyritykset voivat alkaa hyötyä hakukoneoptimoinnista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään hakukoneita, hakukoneen toimintaa, hakukoneoptimointia Googlen hakukoneelle. Teoreettisessa osassa käsitellään myös hakukoneoptimoinnin etuja, kuinka työskennellä hakukoneoptimoinnin kanssa ja selvitetään miksi yritykset eivät työskentele hakukoneoptimoinnin kanssa.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää haastattelun pohjalaisen mikroyrityksen kanssa. Haastattelun muoto on puolistrukturoitu.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka hakukoneoptimointi voi olla suhteellisen edullinen tapa lisätä yrityksen verkkonäkyvyyttä ja mahdollisesti saada uusia asiakkaita, mutta myös kuinka erilaiset esteet estävät mikroyrityksiä suorittamasta hakukoneoptimointia.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään hakukoneita, hakukoneen toimintaa, hakukoneoptimointia Googlen hakukoneelle. Teoreettisessa osassa käsitellään myös hakukoneoptimoinnin etuja, kuinka työskennellä hakukoneoptimoinnin kanssa ja selvitetään miksi yritykset eivät työskentele hakukoneoptimoinnin kanssa.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää haastattelun pohjalaisen mikroyrityksen kanssa. Haastattelun muoto on puolistrukturoitu.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka hakukoneoptimointi voi olla suhteellisen edullinen tapa lisätä yrityksen verkkonäkyvyyttä ja mahdollisesti saada uusia asiakkaita, mutta myös kuinka erilaiset esteet estävät mikroyrityksiä suorittamasta hakukoneoptimointia.