Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur påverkar fysisk aktivitet koncentrationen hos barn i lågstadiet (7-12 år)? : en systematisk litteraturstudie

Eriksson, Mats; Berntsen, Magnus (2022)

 
Avaa tiedosto
Eriksson_Berntsen.pdf (727.2Kt)
Lataukset: 


Eriksson, Mats
Berntsen, Magnus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429845
Tiivistelmä
Examensarbetet är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att undersöka hur fysisk aktivitet påverkar koncentrationen hos barn i lågstadiet (7 till 12 år). Arbetet har två forskningsfrågor: ”Hurdan effekt har fysisk aktivitet på koncentrationen för barn i lågstadiet (7 till 12 år)?” och ”Vilken typ av fysisk aktivitet påverkar koncentrationen?” Fysisk aktivitet är en kroppslig rörelse utförd av skelettmuskulaturen som gör att vi brukar mer energi än i vilopuls. Koncentration innebär vart man vill rikta sin uppmärksamhet. Det finns positiva effekter mellan fysisk aktivitet och koncentration, även mellan fysisk aktivitet och akademiska prestationer. Barn kan bättre hålla fokus och koncentrera sig ifall de är fysiskt aktiva. Metoden som användes under examensarbetet var en systematisk litteraturstudie. Systematisk litteraturstudie innebär att granska och analysera tidigare forskningar inom det valda ämnet och därefter sammanfatta resultaten av dessa. Forskningsfrågorna har besvarats med hjälp av de inkluderade vetenskapliga artiklarna som hade antingen hög- eller medel kvalitet enligt Forsberg & Wengströms (2015) kvalitetsgranskningens kriterier. Materialet har sökts främst genom databassökning från följande databaser: Academic Search Complete (EBSCO), CINAHL (Cumulative Index of Nursing and Health), Google scholar och PubMed. Slutligen inkluderades 15 vetenskapliga artiklar i arbetet. Slutsatserna i denna systematiska litteraturstudie är att fysisk aktivitet har positiva effekter på barnens koncentration. Om ett barn är fysiskt aktiv under skoldagen eller i hemmet har barnet lättare att koncentrera sig och att lära sig nya saker.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste