Saavutettavuus opetusmateriaaleissa: case: Jamk InnoFlash
Jämbeck, Marja (2022)
Jämbeck, Marja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121430006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121430006
Tiivistelmä
Saavutettavuus tarkoittaa opetusmateriaalien kohdalla opiskelijoiden yhdenvertaisen oppimiskokemuksen parantamista. Opiskelijoiden oppimista voi vaikeuttaa mm. erilaiset lukihäiriöt ja hahmottamisen ongelmat tai huono suomen kielen taito, jotka saattavat vähintään hidastaa uuden oppimista. Opetusmateriaalien saavutettavuutta parantamalla voidaan helpottaa näitä ongelmia, mutta parantaa oppimiskokemuksen laatua myös kaikille.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun Future Factory -opintomoduuliin kuuluvan Jamk InnoFlash -opintojakson opetusmateriaaleja täytyi uudistaa tarkoituksena parantaa opintojakson Powerpoint-asiakirjapohjaisen opetussisällön saavutettavuutta ja visuaalista ulkoasua.
Tutkimuksessa perehdyttiin saavutettavuutta koskevan lainsäädännön vaatimuksiin ammattikorkeakoulun sekä opetusmateriaalien kannalta. Lisäksi tutustuttiin kattavasti saavutettavuuden toteutuksessa käytettävään viralliseen standardiin Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Tutkimustyössä kokeiltiin ja otettiin kantaa siihen, onko WCAG:n teknisiä saavutettavuuskriteerejä mahdollista toteuttaa tai soveltaa asiakirjapohjaisen opetusmateriaalin saavutettavuudessa. Samalla tutustuttiin työkaluihin, joita asiakirjapohjaisen materiaalin saavutettavuuden toteuttamisessa ja testaamisessa voidaan käyttää.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta todettiin, että jo visuaalisen suunnittelun keinoin on mahdollista edistää saavutettavuutta, ja vähintään A-tason WCAG-kriteerit on mahdollista toteuttaa asiakirjadokumenteissa. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä uusia InnoFlash-opintojakson opetusmateriaaleja sekä saavutettavuusohjeita tullaan hyödyntämään jatkossa Future Factory -opintomoduulin ja muiden opetusmateriaalien jatkokehitykseen.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun Future Factory -opintomoduuliin kuuluvan Jamk InnoFlash -opintojakson opetusmateriaaleja täytyi uudistaa tarkoituksena parantaa opintojakson Powerpoint-asiakirjapohjaisen opetussisällön saavutettavuutta ja visuaalista ulkoasua.
Tutkimuksessa perehdyttiin saavutettavuutta koskevan lainsäädännön vaatimuksiin ammattikorkeakoulun sekä opetusmateriaalien kannalta. Lisäksi tutustuttiin kattavasti saavutettavuuden toteutuksessa käytettävään viralliseen standardiin Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Tutkimustyössä kokeiltiin ja otettiin kantaa siihen, onko WCAG:n teknisiä saavutettavuuskriteerejä mahdollista toteuttaa tai soveltaa asiakirjapohjaisen opetusmateriaalin saavutettavuudessa. Samalla tutustuttiin työkaluihin, joita asiakirjapohjaisen materiaalin saavutettavuuden toteuttamisessa ja testaamisessa voidaan käyttää.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta todettiin, että jo visuaalisen suunnittelun keinoin on mahdollista edistää saavutettavuutta, ja vähintään A-tason WCAG-kriteerit on mahdollista toteuttaa asiakirjadokumenteissa. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä uusia InnoFlash-opintojakson opetusmateriaaleja sekä saavutettavuusohjeita tullaan hyödyntämään jatkossa Future Factory -opintomoduulin ja muiden opetusmateriaalien jatkokehitykseen.