Korkeakouluopiskelijan aivoterveyden edistäminen
Enqvist, Milja (2022)
Enqvist, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429954
Tiivistelmä
Aivoterveydellä tarkoitetaan aivojen hyvinvoinnin edistämistä. Opiskelu on aivotyötä ja tiedonkäsittelytoimintoja käytetään aktiivisesti. Aivot tarvitsevat toimiakseen unta ja tietynlaista ravintoa. Liikunnalla pystytään tukemaan aivojen terveyttä ja edistämään oppimista. Nykyajan opiskelumaailmassa digitalisoitumisen myötä aivoilta vaaditaan enemmän ja myös aivoja kuormittavat tekijät ovat lisääntynee, kuten häiriöt ja keskeytykset. Kognitiivisen ergonomian keinoilla voidaan minimoida häiriötekijät ja mahdollistaa aivojen paras mahdollinen suorituskyky.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota opiskelijoille tietoa aivoterveydestä ja siihen vaikuttavista asioista. Tavoitteena oli tarjota keinoja aivoterveyden tukemiseen, aivokuorman vähentämiseen ja oppimisen tehostamiseen unen, ravinnon, liikunnan ja kognitiivisen ergonomian avulla. Opinnäytetyössä luotiin CampusMoWen nettisivuille tiivis tietopaketti opiskelijan aivoterveydestä ja keinoista tukea aivojen toimintaa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi hyvinvointiin keskittyvä ja liikuntapalveluita tarjoava CampusMoWe. Opinnäyte toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön aineistoa haettiin PubMed, Google Scholar ja SAMK Finna tietokannoista. Lähteitä haettiin viimeisen viiden vuoden ajalta ja tarvittaessa myös kymmenen vuoden kriteerein. Lähteinä hyödynnettiin vapaasti saatavilla olevia artikkeleita, jotka koskivat kohderyhmää eli opiskelijoita tai nuoria aikuisia. Tutkimusaineistoa rajattiin myös hakusanojen avulla.
Tutkimustietoa aiheesta löytyi paljon, sillä aihe on ajankohtainen ja uutta tietoa aivoterveydestä saadaan jatkuvasti. Materiaalia on mahdollisuus hyödyntää erilaisissa CampusMoWen tapahtumissa, uutiskirjeissä sekä sosiaalisessa mediassa. Materiaali on nettisivuilla kaikille vapaasti luettavissa, eli jokainen voi tutustua siihen ja hyödyntää sitä haluamallaan tavalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota opiskelijoille tietoa aivoterveydestä ja siihen vaikuttavista asioista. Tavoitteena oli tarjota keinoja aivoterveyden tukemiseen, aivokuorman vähentämiseen ja oppimisen tehostamiseen unen, ravinnon, liikunnan ja kognitiivisen ergonomian avulla. Opinnäytetyössä luotiin CampusMoWen nettisivuille tiivis tietopaketti opiskelijan aivoterveydestä ja keinoista tukea aivojen toimintaa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi hyvinvointiin keskittyvä ja liikuntapalveluita tarjoava CampusMoWe. Opinnäyte toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön aineistoa haettiin PubMed, Google Scholar ja SAMK Finna tietokannoista. Lähteitä haettiin viimeisen viiden vuoden ajalta ja tarvittaessa myös kymmenen vuoden kriteerein. Lähteinä hyödynnettiin vapaasti saatavilla olevia artikkeleita, jotka koskivat kohderyhmää eli opiskelijoita tai nuoria aikuisia. Tutkimusaineistoa rajattiin myös hakusanojen avulla.
Tutkimustietoa aiheesta löytyi paljon, sillä aihe on ajankohtainen ja uutta tietoa aivoterveydestä saadaan jatkuvasti. Materiaalia on mahdollisuus hyödyntää erilaisissa CampusMoWen tapahtumissa, uutiskirjeissä sekä sosiaalisessa mediassa. Materiaali on nettisivuilla kaikille vapaasti luettavissa, eli jokainen voi tutustua siihen ja hyödyntää sitä haluamallaan tavalla.