Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Personalens åsikter kring försöket med den tvååriga förskolan

Sundman, Josefina; Eskman, Emilia (2022)

 
Avaa tiedosto
Eskman_Sundman.pdf (1.375Mt)
Lataukset: 


Sundman, Josefina
Eskman, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429904
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är ett beställningsarbete från Grankulla stad, och ingår i projektet Nordiskt perspektiv. För att arbetet ska bli socialpedagogiskt fokuserar arbetet på sociala färdigheter och delaktighet. Syftet med arbetet är att redogöra hur personalen kan främja femåringarnas sociala färdigheter och delaktighet inom försöket med den tvååriga förskolan. I bakgrunden presenteras målsättningarna med försöket: småbarnspedagogiken är, förskolan i Finland, femåringens utveckling och barnet som aktiv aktör. Den tidigare forskningen visar på förutsättningar för lärandet samt delaktighet och inklusion inom förskoleundervisningen. Det socialpedagogiska arbetssättet, sociala färdigheter och delaktighet fungerar som teoretisk referensram för arbetet. Arbetets frågeställningar är: Hur kan personalen gynna femåringarnas sociala färdigheter? Hur får man en femåring att känna sig delaktig i förskoleverksamheten?
Data samlades med semistrukturerad intervju där fem informanter från Storhelsingfors hördes. Materialet analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att personalen har olika metoder och arbetssätt för att främja femåringarnas sociala färdigheter och delaktighet inom försöket med tvååriga förskolan. Informanterna lyfter upp betydelsen av smågruppsverksamhet, den fria leken och barnens möjligheter att påverka verksamheten. Genom smågruppsverksamhet har barnen möjlighet att lära från varandra och tillsammans med varandra, vilket främjar utvecklingen av sociala färdigheterna. I undervisningen bör även leken implementeras. Gruppstorleken en stor betydelse för skapandet av vänskapsrelationer och främjandet av delaktighet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste