Työnantajamielikuva ja sen kehittäminen : case: Trainers' House
Kemppi, Mira (2022)
Kemppi, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista sisäistä työnantajamielikuvaa Trainers’ House pyrkii luomaan, millä keinoin tätä toteutetaan, miten työntekijät kokevat tämän mielikuvan toteutuneen ollessaan yrityksessä töissä sekä miten työnantajamielikuvaa voidaan jatkossa kehittää. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä strukturoitua kyselyä. Opinnäytetyön teoriapohjana tarkasteltiin työnantajamielikuvaa käsitteenä sekä sen merkitystä rekrytoinnissa, työntekijäkokemuksessa sekä differointitekijänä työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta.
Työnantajamielikuvan merkitys on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Osaajapula eri aloilla pakottaa nykyään usean yrityksen markkinoimaan itseään. Rekrytoinnin asiantuntijoiden haasteena on ollut viime vuosina parhaiden osaajien tavoittaminen, rekrytoiminen ja sitouttaminen pitempiin työsuhteisiin. Tämän vuoksi aihe on hyvin ajankohtainen.
Vertaamalla haastattelun avulla kirkastettua haluttua työnantajamielikuvaa henkilöstölle tehdyn kyselyn vastauksiin, voidaan todeta, että haluttu työnantajamielikuva toteutuu todellisuudessa Trainers’ Housella jo nyt erittäin hyvin. Jopa noin 95 prosenttia vastanneista kertoo olevansa tyytyväisiä Trainers’ Houseen työnantajana. Selkeimpinä kehityskohteina Trainers’ Housen työnantajamielikuvan vahvistamiseksi ovat markkinoijan työnkuvan sekä talon sisäisten etenemismahdollisuuksien kirkastaminen.
Työnantajamielikuvan merkitys on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Osaajapula eri aloilla pakottaa nykyään usean yrityksen markkinoimaan itseään. Rekrytoinnin asiantuntijoiden haasteena on ollut viime vuosina parhaiden osaajien tavoittaminen, rekrytoiminen ja sitouttaminen pitempiin työsuhteisiin. Tämän vuoksi aihe on hyvin ajankohtainen.
Vertaamalla haastattelun avulla kirkastettua haluttua työnantajamielikuvaa henkilöstölle tehdyn kyselyn vastauksiin, voidaan todeta, että haluttu työnantajamielikuva toteutuu todellisuudessa Trainers’ Housella jo nyt erittäin hyvin. Jopa noin 95 prosenttia vastanneista kertoo olevansa tyytyväisiä Trainers’ Houseen työnantajana. Selkeimpinä kehityskohteina Trainers’ Housen työnantajamielikuvan vahvistamiseksi ovat markkinoijan työnkuvan sekä talon sisäisten etenemismahdollisuuksien kirkastaminen.