Etikens betydelse i unga vuxnas resvanor: en undersökning om etikens roll i val av destination
Borg, Maria (2022)
Borg, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eettisten tekijöiden vaikutus matkakohteen valinnassa. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella keväällä 2022, ja kohderyhmänä toimi 18–30-vuotiaat aikuiset. Lomakkeessa kysyttiin kohderyhmän matkailutottumuksista sekä näkemyksiä eettisistä kysymyksistä. Teoria alkaa ensin matkailualan esittelystä, jossa alan nykytilannetta sekä taloudellisia vaikutuksia käsitellään, sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta.
Etiikka ja kestävyys esitellään käsitteenä sekä perehdytään niihin matkailun näkökulmasta. Täten olennainen on myös käsitteet eettinen matkailu ja matkailun etiikka. Matkailun taustatekijät kuten veto- ja työntövoimatekijät, käydään läpi sekä käsitellään kohdemarkkinointi. Myös matkailun haasteet käsitellään, sillä ne ovat olennaisia eettisten dilemmojen syntymisessä.
Tutkimuksessa ilmeni, että eettisten aspektien rooli matkakohteen valinnassa on suhteellisen neutraali. Hinta ilmeni olennaisimpana tekijänä matkakohteen valinnassa. Eettisyys ja kestävyys olivat tekijöitä, jotka kuitenkin nähtiin tärkeinä. Merkitys ei korostunut radikaalisti matkakohteen valinnassa vaan enemminkin matkan aikana aktiviteeteissa ja palveluissa ja niiden valinnassa.
Etiikka ja kestävyys esitellään käsitteenä sekä perehdytään niihin matkailun näkökulmasta. Täten olennainen on myös käsitteet eettinen matkailu ja matkailun etiikka. Matkailun taustatekijät kuten veto- ja työntövoimatekijät, käydään läpi sekä käsitellään kohdemarkkinointi. Myös matkailun haasteet käsitellään, sillä ne ovat olennaisia eettisten dilemmojen syntymisessä.
Tutkimuksessa ilmeni, että eettisten aspektien rooli matkakohteen valinnassa on suhteellisen neutraali. Hinta ilmeni olennaisimpana tekijänä matkakohteen valinnassa. Eettisyys ja kestävyys olivat tekijöitä, jotka kuitenkin nähtiin tärkeinä. Merkitys ei korostunut radikaalisti matkakohteen valinnassa vaan enemminkin matkan aikana aktiviteeteissa ja palveluissa ja niiden valinnassa.
