Positionering av Adeccos SoMe-annonser
Forsman, Sofia (2022)
Forsman, Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429921
Tiivistelmä
Att marknadsföra sig genom sociala medier har blivit allmänt bland företag i och med sociala mediers förmåga att snabbt sprida information åt utvalda målgrupper. Detta gäller även för rekryterings- och bemanningsföretag. SoMe-annonser är ett effektivt sätt för dem att konvertera kandidater till sina öppna vakanser. Konkurrenterna på marknaden tävlar om kandidaternas uppmärksamhet. För att sticka ut bland mängden är det bra att göra en konkurrensanalys för att ta reda på hur man positionerar sig gentemot sina konkurrenter.
Syftet med denna konkurrensanalys är att ta reda på hur Adeccos SoMe-annonser positionerar sig gentemot sina nordiska konkurrenters. Forskningen strävar också efter att svara på hur Adecco kan förbättra sina SoMe-annonser för att de ska leda fler kandidater till konvertering och samtidigt minska på eventuella problem under en kandidats resa. Den sista frågeställningen i arbetet är ifall bild eller video som format i SoMe-annonser leder till fler konverteringar.
Forskningens teori fokuserar främst på visuella faktorer gällande SoMe-annonser och dess landningssidor. Ämnen som employer branding, positionering av varumärke och kandidatresan behandlas också.
För att ta reda på arbetets frågeställningar användes benchmarking som metod. SWOT-analyser och ett positioneringsdiagram användes som hjälpmedel för att illustrera observationen samt resultaten. Forskningen visar att Adeccos SoMe-annonser positionerar sig väldigt bra gentemot konkurrenterna gällande återspegling av varumärke samt kommunikation med målgruppen. Deras landningssidor positionerar sig väldigt jämnt jämfört med konkurrenterna. Ett område där de inte positionerar sig lika bra som konkurrenterna gäller användningen av videoannonser, i och med att de inte prioriterar dem i sin betalda marknadsföring.
Syftet med denna konkurrensanalys är att ta reda på hur Adeccos SoMe-annonser positionerar sig gentemot sina nordiska konkurrenters. Forskningen strävar också efter att svara på hur Adecco kan förbättra sina SoMe-annonser för att de ska leda fler kandidater till konvertering och samtidigt minska på eventuella problem under en kandidats resa. Den sista frågeställningen i arbetet är ifall bild eller video som format i SoMe-annonser leder till fler konverteringar.
Forskningens teori fokuserar främst på visuella faktorer gällande SoMe-annonser och dess landningssidor. Ämnen som employer branding, positionering av varumärke och kandidatresan behandlas också.
För att ta reda på arbetets frågeställningar användes benchmarking som metod. SWOT-analyser och ett positioneringsdiagram användes som hjälpmedel för att illustrera observationen samt resultaten. Forskningen visar att Adeccos SoMe-annonser positionerar sig väldigt bra gentemot konkurrenterna gällande återspegling av varumärke samt kommunikation med målgruppen. Deras landningssidor positionerar sig väldigt jämnt jämfört med konkurrenterna. Ett område där de inte positionerar sig lika bra som konkurrenterna gäller användningen av videoannonser, i och med att de inte prioriterar dem i sin betalda marknadsföring.