Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päätaulujen väyläratkaisu : TT-Line Spirit of Tasmania

Lähteenmäki, Kalle (2022)

 
Avaa tiedosto
Lahteenmaki_Kalle.pdf (2.122Mt)
Lataukset: 


Lähteenmäki, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaus laivoihin rakennettavista päätaulujen väyläratkaisuista. Tämä työ koettiin hyödylliseksi, koska tämänlaista päätaulujen ohjaamista väylän kautta ei ole aiemmin toteutettu suomalaisessa meriteollisuudessa.

Työssä tutkittava väyläratkaisu tehdään TT-Line Spirit of Tasmania laivoihin, joiden rakentaminen on aloitettu Rauman telakalla vuoden 2022 keväällä. Työssä tutkittiin tämän ratkaisun toimintoja, ominaisuuksia ja mahdollisia kehityskohteita, kuten älykkäiden katkaisijoiden selektiivisyyttä, jota ei vielä tähän projektiin päätetty toteuttaa. Työssä tutkittiin katkaisijoiden lukituksia, sääntöjä ja ominaisuuksia. Tavoitteena oli vertailla myöstämän ratkaisun hyötyjä tai haittoja. Tietoa tähän ratkaisuun haettiin RMC sisäisestä suunnitteluaineistosta, ABB:n materiaaleista, ST kortistosta ja www-sivuilta.

Työn tuloksena saatiin kuvaus Rauman telakasta, laivan sähkönjakelusta, akseli generaattorijärjestelmästä, laivanrakennus säännöistä; SOLAS ja luokituslaitos. Kenttäväylistä kerrottiin perusteita, nykyään pystytään satoja analogisia ja digitaalisia pisteitä yhdistämään kenttäväylien avulla ilman suoria sarjaliitäntöjä. Tiedonsiirto rakennetaan kriittisissä järjestelmissä redundanttiseksi. Tässä opinnäytetyössä käsiteltävän päätaulujen väyläohjauksessa redundanttisuus on varmistettu käyttämällä kahta tiedonsiirtoväylää MODBUS ja ABB:n kehittämää Ekip Linkiä. Katkaisijoista tuotiin esiin kompakti- ja ilmakatkaisijat, joista ilma katkaisijoita käytettiin tässä ratkaisussa. Lopussa on vielä päätaulujen toiminnoista kuvaus, joissa esitellään Ekip Linkin toimintoja tässä väyläratkaisussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste