Korvaamaton palvelu asiakkaille : tunnettuustutkimus ja brändiopas Turun ensi- ja turvakoti ry:lle
Häkkinen, Pinja (2022)
Häkkinen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ensi- ja turvakoti ry. Työn tavoitteena oli selvittää, miten hyvin yhdistyksen palveluihin asiakkaita ohjaavat tahot tuntevat yhdistyksen toiminnan, millaisia mielikuvia yhdistys herättää sekä millä tavoin brändiä sekä viestintää voidaan jatkossa kehittää.
Yhdistyksen tunnettuuden tilanne kartoitettiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Kohderyhmä tunsi yhdistyksen palvelut hyvin, ja pitivät palveluja laadukkaina, asiantuntevina sekä edullisina. Vastauksista ilmeni myös palvelujen korvaamattomuus ja vastaajien kiitollisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin voittoa tavoittelemattomien yhdistysten brändäykseen, sekä keinoihin kehittää brändipääomaa ja tunnettuutta. Teorian ja voittoa tavoittelemattomien yhdistysten brändäystyökalun IDEA – mallin pohjalta luotiin brändiopas. Oppaan avulla yhdistykset voivat helposti perehtyä yhdistysten brändäykseen, sekä määritellä sisäisen identiteettinsä, tunnistaa paremmin kohderyhmänsä ja tätä kautta suunnitella viestintäänsä paremmin.
Yhdistyksen tunnettuuden tilanne kartoitettiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Kohderyhmä tunsi yhdistyksen palvelut hyvin, ja pitivät palveluja laadukkaina, asiantuntevina sekä edullisina. Vastauksista ilmeni myös palvelujen korvaamattomuus ja vastaajien kiitollisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin voittoa tavoittelemattomien yhdistysten brändäykseen, sekä keinoihin kehittää brändipääomaa ja tunnettuutta. Teorian ja voittoa tavoittelemattomien yhdistysten brändäystyökalun IDEA – mallin pohjalta luotiin brändiopas. Oppaan avulla yhdistykset voivat helposti perehtyä yhdistysten brändäykseen, sekä määritellä sisäisen identiteettinsä, tunnistaa paremmin kohderyhmänsä ja tätä kautta suunnitella viestintäänsä paremmin.