ASPAN TUETUN ASUMISEN ASIAKKAIDEN OSALLISTAMINEN JA KUULLUKSI TULEMINEN
Rautiainen, Onni (2022)
Rautiainen, Onni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530159
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Aspa Palvelut Oy:n tuetun asumisen asiak-kaiden osallisuutta ja kuulluksi tulemista tuetun asumisen asiakkaiden tun-temana palvelua suunniteltaessa sekä sosiaalisen tuen tarvetta kodin ulko-puolella. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa Aspa Palvelut Oy:n tuetun asumisen kehittämiseen antaa kehitysideoita tuetun asumisen työntekijöille osallistamisesta ja kuulluksi tulemisesta ja sosiaalisen tuen tarpeesta kodin ulkopuolella.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla Aspa Palvelut Oy:n tue-tun asumisen asiakkailta Suomessa. Kysely koostui suljetuista kysymyksistä ja avoimesta kysymyksestä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Kyselyyn vastaaminen oli opinnäytetyön kannalta tärkeää, jotta aineisto pystyttiin kvan-titatiivisesti analysoimaan.
Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä. Tutkimuksesta selviää, että osallistami-nen palvelua suunniteltaessa on merkittävää. Tutkimuksesta selviää, että ta-voitteita suunniteltaessa Aspa Palvelut Oy:n tuetun asumisen asiakkaat tun-tevat, että saavat äänensä kuuluviin. Tutkimuksesta selviää, että Aspa Palve-lut Oy:n asiakkaiden kokema sosiaalinen tuki on tarpeellista ja merkittävää.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla Aspa Palvelut Oy:n tue-tun asumisen asiakkailta Suomessa. Kysely koostui suljetuista kysymyksistä ja avoimesta kysymyksestä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Kyselyyn vastaaminen oli opinnäytetyön kannalta tärkeää, jotta aineisto pystyttiin kvan-titatiivisesti analysoimaan.
Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä. Tutkimuksesta selviää, että osallistami-nen palvelua suunniteltaessa on merkittävää. Tutkimuksesta selviää, että ta-voitteita suunniteltaessa Aspa Palvelut Oy:n tuetun asumisen asiakkaat tun-tevat, että saavat äänensä kuuluviin. Tutkimuksesta selviää, että Aspa Palve-lut Oy:n asiakkaiden kokema sosiaalinen tuki on tarpeellista ja merkittävää.