Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomesta vetovoimainen matkakohde elokuvien ja tv-sarjojen avulla

Manerus, Emma (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Manerus_Emma.pdf (639.0Kt)
Lataukset: 


Manerus, Emma
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530141
Tiivistelmä
Elokuvia ja tv-sarjoja katsotaan paljon ympäri maailmaa ja ne voivat myös innostaa ihmisiä matkustamaan elokuvissa tai tv-sarjoissa näkyviin matkakohteisiin. Tästä ilmiöstä käytetään termiä elokuvamatkailu. Elokuvien ja tv-sarjojen vaikutuksesta matkailussa ja vetovoiman kehittämisessä tarvitaan lisää tietoa Suomen näkökulmasta, jotta Suomen elokuvamatkailua pystytään kehittämään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia elokuvamatkailua ilmiönä ja selvittää, millä tavalla elokuvat ja tv-sarjat voivat lisätä matkakohteen ja erityisesti Suomen vetovoimaisuutta. Tavoitteena oli myös selvittää, miten hyvin suomalaiset elokuvat ja tv-sarjat vastaavat Suomen maabrändiä. Lisäksi tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia Suomen elokuvamatkailua ja elokuva-alaa varten.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin 6 tutkimukseen osallistuneelta matkailualan tai elokuva-alan ammattilaiselta. Kolmea osallistujista haastateltiin joko netin tai puhelimen välityksellä ja kolme osallistujista vastasi haastattelukysymyksiin kirjallisesti. Haastattelukysymykset koostuivat elokuvamatkailua, Suomen elokuvamatkailun kehittämistä sekä Suomen maabrändiä ja vetovoimaa koskevista kysymyksistä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen saatuja tuloksia analysoitiin teemoittelua apuna käyttäen.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että elokuvat ja tv-sarjat voivat vaikuttaa mielikuviin matkakohteista ja tuoda niille näkyvyyttä. Saatiin tietää, että suomalaiset elokuvat ja sarjat voivat vaikuttaa Suomen maabrändiin tai Suomeen liitettyihin mielikuviin joko positiivisesti tai negatiiviesti riippuen elokuvien ja sarjojen sisällöstä. Kävi ilmi, että suomalaiset elokuvat ja tv-sarjat eivät täysin vastaa Suomen maabrändiä, vaan luovat Suomesta todellisuutta negatiivisemman kuvan. Matkailualan ja elokuva-alan organisaatioiden välinen yhteistyö ja av-alan tuotantokannustin ovat tärkeitä suomalaisen elokuva-alan ja elokuvamatkailun kehittämisessä. Selvisi myös, että suoratoistopalvelut ja elokuvafestivaalit ovat hyviä kanavia saada suomalaisia tuotantoja kansainväliseen levitykseen.

Johtopäätöksenä todettiin elokuvien ja tv-sarjojen vaikuttavan Suomen vetovoimaan. Ilmiötä tutkivien seuraavien tutkimusten kehotettiin keskittyvän erityisesti vetovoiman ja maabrändin näkökulmiin sekä tekevän Suomeen kohdistuvaa tutkimusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Suomen elokuvamatkailun ja elokuva-alan kehittämisessä.
 
Movies and TV series are widely watched around the world, and they can also inspire people to travel to the destinations they feature. This phenomenon is known as film tourism. The impact of films and TV series on tourism and attractiveness development needs more information from a Finnish perspective in order to develop Finnish film tourism. The aim of the thesis was to investigate film tourism as a phenomenon and to find out how films and TV series can increase the attractiveness of a destination and in particular the attractiveness of Finland. The aim was also to find out how well Finnish films and TV series correspond to the Finnish national brand. In addition, the aim was to obtain development proposals for Finnish film tourism and the film industry.

The thesis was carried out as a qualitative study. Data were collected from six tourism or film professionals involved in the study. Three of the participants were interviewed either online or by telephone and three of the participants answered the interview questions in writing. The interview questions consisted of questions on film tourism, the development of Finnish film tourism and the Finnish national brand and attractiveness. The interviews were recorded and littered, and the results were analyzed using thematic method.

In the study was found that movies and TV series can influence the image of destinations and increase their visibility. It was found that Finnish films and TV series can have either a positive or a negative impact on the Finnish national brand or on images associated with Finland, depending on the content of the films and TV series. It turned out that Finnish films and TV series do not fully reflect the Finnish national brand but create a more negative image of Finland compared to reality. Cooperation between tourism and film organizations and movie production incentives are important for the development of the Finnish film industry and film tourism. It was also found that streaming services and film festivals are good channels to get Finnish productions for international distribution.

It was concluded that films and TV series have an impact on Finland’s attractiveness. The following studies investigating the phenomenon were requested to focus on the attractiveness and national brand and to carry out a study on Finland. The results of the study can be used to develop Finnish film tourism and the film industry.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste