Asiakastyytyväisyyden kehittäminen : Case: Kokkolan matkailu
Rintala, Tarja; Somero, Tiina (2022)
Rintala, Tarja
Somero, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530168
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kokkolan Matkailu Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja kuva Kokkolan matkailun asiakastyytyväisyydestä. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää ja tuoda esiin kehitettäviä asioita Kokkolan matkailussa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden viitekehys koostui kolmesta luvusta. Ensimmäisenä kerrotaan yleisesti Kokkolasta matkailukohteena ja sen jälkeen erikseen asiakaskokemuksesta sekä asiakastyytyväisyydestä. Nämä kaksi viimeisintä liittyvät vahvasti toisiinsa, ja ovat tärkeä osa tutkimusta.
Toiminnallinen osuus oli kyselylomakkeiden teko Kokkolassa oleville matkustajille. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita tehtiin kaksi erillistä; hotelleihin ja Majakkasaari Tankarille M/S Jenny-laivalla matkustaville asiakkaille. Hotelleiksi valikoituivat Hotelli Kokkola sekä Sokos Hotel Kaarle. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kesän 2022 ajan. Tutkimus analysoitiin taulukoiden ja avoimien vastausten avulla. Tutkimuksen avulla selvisi asiakkaiden olevan melko tyytyväisiä Kokkolan Matkailuun, mutta myös kehitettäviä kohteita nousi esille.
Opinnäytetyön teoriaosuuden viitekehys koostui kolmesta luvusta. Ensimmäisenä kerrotaan yleisesti Kokkolasta matkailukohteena ja sen jälkeen erikseen asiakaskokemuksesta sekä asiakastyytyväisyydestä. Nämä kaksi viimeisintä liittyvät vahvasti toisiinsa, ja ovat tärkeä osa tutkimusta.
Toiminnallinen osuus oli kyselylomakkeiden teko Kokkolassa oleville matkustajille. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita tehtiin kaksi erillistä; hotelleihin ja Majakkasaari Tankarille M/S Jenny-laivalla matkustaville asiakkaille. Hotelleiksi valikoituivat Hotelli Kokkola sekä Sokos Hotel Kaarle. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kesän 2022 ajan. Tutkimus analysoitiin taulukoiden ja avoimien vastausten avulla. Tutkimuksen avulla selvisi asiakkaiden olevan melko tyytyväisiä Kokkolan Matkailuun, mutta myös kehitettäviä kohteita nousi esille.