Digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma : case TPE Turun Pelti ja Eristys Oy
Alin, Ida (2022)
Alin, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530179
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin onnistunut toteuttaminen vaatii aina suunnitelmallisuutta sekä tavoitteellisuutta. Digitaalisen markkinoinnin toteuttaminen muun liiketoiminnan ohella ei ole kuitenkaan aivan mutkatonta, etenkin kun yrityksen resurssit ovat rajalliset ja siksi sen toteuttamisen rinnalle on hyvä laatia selkeä suunnitelma. Tässä opinnäytetyössä etsittin keinoja, joilla toimeksiantajayritys TPE Turun Pelti ja Eristys Oy voisi tehostaa digitaalista markkinointiaan saavuttaakseen digitaalisen markkinoinnin tavoitteensa. Tavoitteena oli laatia selkeä ja toteutettavissa oleva digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta, toimeksiantajayrityksen osakkaan kanssa käytyä keskustelua sekä ajankohtaisia verkkolähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin kohderyhmän määrittämistä, digitaalisen markkinoinnin kanavia sekä digimarkkinoinnin tuloksien mittaamista. Opinnäytetyön ja kehittämissuunnitelman teossa kantavina näkökulmina huomioitiin ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma tukemaan toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamista tavoitteellisesti. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on tukea toimeksiantajayrityksen markkinointiin osallistuvia osapuolia toteuttamaan digitaalista markkinointia tehokkaasti muun liiketoiminnan ohella. Kehittämissuunnitelmaa voivat hyödyntää myös muut yritykset, etenkin B2B alan pk-yritykset.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta, toimeksiantajayrityksen osakkaan kanssa käytyä keskustelua sekä ajankohtaisia verkkolähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin kohderyhmän määrittämistä, digitaalisen markkinoinnin kanavia sekä digimarkkinoinnin tuloksien mittaamista. Opinnäytetyön ja kehittämissuunnitelman teossa kantavina näkökulmina huomioitiin ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma tukemaan toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamista tavoitteellisesti. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on tukea toimeksiantajayrityksen markkinointiin osallistuvia osapuolia toteuttamaan digitaalista markkinointia tehokkaasti muun liiketoiminnan ohella. Kehittämissuunnitelmaa voivat hyödyntää myös muut yritykset, etenkin B2B alan pk-yritykset.