Tietotuotteiden hyödyntäminen tietojohtamisen tukena: Kymenlaakson hyvinvointialueen tietotuotteiden käsikirja
Hämäläinen, Minna (2022)
Hämäläinen, Minna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli selvittää, kuinka tietotuotteita voidaan hyödyntää Kymsoten tietojohtamisen tukena. Työn produktiivisen osuuden tarkoituksena oli tuottaa tietotuotteiden käsikirja Kymsoten eli Kymenlaakson hyvinvointialueen tietojohtamisen tiimin käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yksilöhaastattelua, aivoriihityöskentelyä sekä teemoitettua ryhmähaastattelua. Tutkimustehtävän aineiston analyysiä tehtiin kvantifioimalla, teemoittamalla ja litteroimalla aineistoa. Analyysin lopuksi aineiston tulokset vedettiin yhteen ja luotiin käsikirjan lopullinen sisältö.
Kehittämistehtävän analyysin tuloksena nousi erityisesti esille prosessien merkitys tietotuotteiden valmistuksessa ja kehityksessä. Tuloksissa ilmeni myös, kuinka tärkeää on tuottaa laadukkaita tietotuotteita, jotka hyödyttäisivät tietojohtamista ja päätöksentekijöitä. Tuloksien perusteella saatiin tarkemmin selville tietotuotteiden käsikirjan sisältö ja se, mistä olisi hyötyä asiantuntijoille. Käsikirjan sisällöksi validoitui tuloksien perusteella seuraavaa: tietojohtamisen tiimin organisaatiokaavio ja vastuunjakotaulukko, prosessikuvaukset, tietotuotantomalli, vaativuusluokittelu sekä tietotuotteen tilauslomakemalli.
Opinnäytetyö toi ymmärrystä tietojohtamisen ja tietotuotteiden merkityksestä sosiaali- ja terveysalalla. Tietotuotteen hyödyntäminen päätöksenteon tukena on tarkoituksenmukaista ja hyvin toteutettuna auttaa päätöksentekijöitä alueellisessa sekä valtakunnallisessa työssä. Tietotuotteen taustalla prosessien on oltava kunnossa, jotta tuotteista saadaan laadukkaita ja käyttäjiä palvelevia.
Lopuksi voidaan päätellä, että kehittämistehtävänä tuotetulle tietotuotteiden käsikirjalle oli selvästi tarvetta ja sen sisältö on ensiarvoisen tärkeää tietojohtamisen tiimin asiantuntijoiden päivittäisessä työssä. Tietojohtaminen tulee entistä tärkeämmäksi hyvinvointialueelle siirryttäessä, joten kaikki tätä helpottavat ja tukevat manuaalit ovat arvokkaita sekä hyödyttävät tietojohtamista myös jatkossa. The purpose and objective of the thesis was to find out how information products can be utilized to support Kymsote's knowledge-based management. The purpose of the productive part of the work was to produce a manual of information products for the use of Kymsote, i.e. the knowledge management team of the Kymenlaakso welfare services area.
The thesis was carried out as a qualitative development study, in which individual interviews, brainstorming and thematic group interviews were used as research methods. The analysis of the data for the research task was carried out by quantifying, theming and transcripting the data. At the end of the analysis, the results of the material were pulled together and the final content of the manual was created.
As a result of the analysis of the development task, the importance of processes in the manufacture and development of information products was particularly highlighted. The results also showed how important it is to produce high-quality information products that would benefit knowledge-based management and decision-makers. A good manual on information products would contribute to the work of the knowledge-based management team.
The thesis provided new information on the knowledge-based management and information products in the social and health care sector. After all, the processes behind the information product should work properly so that high-quality information products are possible. Based on the results, the information product manual was created and this will help the specialists in their daily work also in the future.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin yksilöhaastattelua, aivoriihityöskentelyä sekä teemoitettua ryhmähaastattelua. Tutkimustehtävän aineiston analyysiä tehtiin kvantifioimalla, teemoittamalla ja litteroimalla aineistoa. Analyysin lopuksi aineiston tulokset vedettiin yhteen ja luotiin käsikirjan lopullinen sisältö.
Kehittämistehtävän analyysin tuloksena nousi erityisesti esille prosessien merkitys tietotuotteiden valmistuksessa ja kehityksessä. Tuloksissa ilmeni myös, kuinka tärkeää on tuottaa laadukkaita tietotuotteita, jotka hyödyttäisivät tietojohtamista ja päätöksentekijöitä. Tuloksien perusteella saatiin tarkemmin selville tietotuotteiden käsikirjan sisältö ja se, mistä olisi hyötyä asiantuntijoille. Käsikirjan sisällöksi validoitui tuloksien perusteella seuraavaa: tietojohtamisen tiimin organisaatiokaavio ja vastuunjakotaulukko, prosessikuvaukset, tietotuotantomalli, vaativuusluokittelu sekä tietotuotteen tilauslomakemalli.
Opinnäytetyö toi ymmärrystä tietojohtamisen ja tietotuotteiden merkityksestä sosiaali- ja terveysalalla. Tietotuotteen hyödyntäminen päätöksenteon tukena on tarkoituksenmukaista ja hyvin toteutettuna auttaa päätöksentekijöitä alueellisessa sekä valtakunnallisessa työssä. Tietotuotteen taustalla prosessien on oltava kunnossa, jotta tuotteista saadaan laadukkaita ja käyttäjiä palvelevia.
Lopuksi voidaan päätellä, että kehittämistehtävänä tuotetulle tietotuotteiden käsikirjalle oli selvästi tarvetta ja sen sisältö on ensiarvoisen tärkeää tietojohtamisen tiimin asiantuntijoiden päivittäisessä työssä. Tietojohtaminen tulee entistä tärkeämmäksi hyvinvointialueelle siirryttäessä, joten kaikki tätä helpottavat ja tukevat manuaalit ovat arvokkaita sekä hyödyttävät tietojohtamista myös jatkossa.
The thesis was carried out as a qualitative development study, in which individual interviews, brainstorming and thematic group interviews were used as research methods. The analysis of the data for the research task was carried out by quantifying, theming and transcripting the data. At the end of the analysis, the results of the material were pulled together and the final content of the manual was created.
As a result of the analysis of the development task, the importance of processes in the manufacture and development of information products was particularly highlighted. The results also showed how important it is to produce high-quality information products that would benefit knowledge-based management and decision-makers. A good manual on information products would contribute to the work of the knowledge-based management team.
The thesis provided new information on the knowledge-based management and information products in the social and health care sector. After all, the processes behind the information product should work properly so that high-quality information products are possible. Based on the results, the information product manual was created and this will help the specialists in their daily work also in the future.