Inklusiivinen viestintä Keski-Suomen matkailuyrityksissä: sateenkaarimatkailijat Keski-Suomen alueella
Hautala, Jenni (2022)
Hautala, Jenni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530339
Tiivistelmä
Inklusiivinen matkailu on ajankohtainen ilmiö matkailualalla. Sen tavoite on tehdä matkailusta yhdenvertaista ja siten edistää yhteiskunnan yhdenvertaisuutta ja tukea kestävän kehityksen tavoitteita. Inklusiivisen matkailun kehittämiseksi tarvitaan tietoa ja ymmärrystä erilaisista kohderyhmistä. Tärkeä osa inklusiivista matkailua on inklusiivinen viestintä, jolle olennaista on matkailijoiden moninaisuuden huomioiminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten inklusiivinen viestintä toteutuu Keski-Suomen matkailuyritysten verkkosivuilla sateenkaarimatkailun näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia puutteita keskisuomalaisten matkailuyritysten sateenkaariviestinnässä on sekä lisätä ymmärrystä sateenkaarimatkailijoista kohderyhmänä. Työn tutkimuskysymys oli ’’onko viestintä Keski-Suomen matkailuyritysten verkkosivuilla inklusiivista?’’
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, joka kallistui enemmän kvantitatiiviseen tutkimukseen, mutta sisälsi myös kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen kohderyhmä oli suomalaiset sateenkaarimatkailijat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 10 henkilöä. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, joilla selvitettiin kohderyhmän matkailutottumuksia. Lisäksi vastaajia pyydettiin tutustumaan omavalintaisen keskisuomalaisen matkailuyrityksen verkkosivuihin ja vastaamaan niihin liittyviin kysymyksiin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin koodaamista ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sateenkaarimatkailijat etsivät tietoa yrityksistä pääasiassa yrityksen verkkosivuilta ja erilaisista varauskanavista. Vastaajat ilmaisivat haluavansa löytää verkkosivuilta tietoa palvelujen, niiden hintojen ja yrityksen sijainnin lisäksi yrityksen arvoista ja inklusiivisuudesta. Tärkeiksi tekijöiksi matkailuyritystä valitessa nousivat tasa-arvo, suvaitsevaisuus, turvallisuus ja kestävyys. Vastaajien valitsemien yritysten verkkosivuilla viestintä ei pääasiassa ollut inklusiivista, eikä sateenkaariviestintää löytynyt verkkosivuilta lähes lainkaan.
Johtopäätöksiä Keski-Suomen alueen matkailuyritysten inklusiivisesta viestinnästä ei voitu pienen vastaajamäärän vuoksi tehdä. Voitiin kuitenkin todeta, että vastaajien valitsemien yritysten verkkosivuilla viestintä ei ollut inklusiivista, mikä herätti epäilyksen siitä, että Keski-Suomen alueella inklusiivinen viestintä on puutteellista. Inclusive tourism is a current phenomenon in the tourism field. The goal of inclusive tourism is to bring more equality to tourism and thereby promote equality in society and support the sustainable development goals. To make tourism inclusive, it is important to know and understand different target audiences. Acknowledging diversity is an essential part of inclusive communication, which is an important part of inclusive tourism. The purpose of the thesis was to see how inclusive communication is implemented in the tourism businesses of Central Finland from LGBTQ+ tourists’ point of view. The goal was to find out how the businesses lack in inclusive communication and to gain more information on LGBTQ+ tourists. The study aimed to answer the question ‘’is communication in the tourism businesses of Central Finland inclusive?’’
The research was conducted with an approach which combined both quantitative and a bit of qualitative research. The research’s target audience was Finnish LGBTQ+ tourists, and it was implemented as a survey. The survey got 10 responses. The survey form consisted of both multiple-choice questions and open questions. With these questions the aim was to learn more about LGBTQ+ tourists’ travelling habits. In addition, the respondents were asked to choose a tourism business from Central Finland, visit their website and then answer some questions about the website. A thematic method was utilized in the analysis.
The results showed that LGBTQ+ tourists are looking for information about tourism businesses mostly through their websites and different booking services. The respondents wanted to find information about the business’ services, prices, and location, but also about the values and inclusivity of the business. Important factors when choosing a tourism business were equality, open mindedness, safety, and sustainability. On the websites of the businesses chosen by the respondents, communication was mostly not inclusive, and there was little to no content on LGBTQ+ friendliness.
Because of the low number of respondents, conclusions about the inclusive communication on the websites of tourism businesses in Central Finland could not be made. However, it could be stated that the communication on the websites of the tourism businesses chosen by the respondents was not inclusive. This roused a suspicion, that the inclusive communication in the tourism businesses of Central Finland might be lacking.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, joka kallistui enemmän kvantitatiiviseen tutkimukseen, mutta sisälsi myös kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen kohderyhmä oli suomalaiset sateenkaarimatkailijat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 10 henkilöä. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, joilla selvitettiin kohderyhmän matkailutottumuksia. Lisäksi vastaajia pyydettiin tutustumaan omavalintaisen keskisuomalaisen matkailuyrityksen verkkosivuihin ja vastaamaan niihin liittyviin kysymyksiin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin koodaamista ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sateenkaarimatkailijat etsivät tietoa yrityksistä pääasiassa yrityksen verkkosivuilta ja erilaisista varauskanavista. Vastaajat ilmaisivat haluavansa löytää verkkosivuilta tietoa palvelujen, niiden hintojen ja yrityksen sijainnin lisäksi yrityksen arvoista ja inklusiivisuudesta. Tärkeiksi tekijöiksi matkailuyritystä valitessa nousivat tasa-arvo, suvaitsevaisuus, turvallisuus ja kestävyys. Vastaajien valitsemien yritysten verkkosivuilla viestintä ei pääasiassa ollut inklusiivista, eikä sateenkaariviestintää löytynyt verkkosivuilta lähes lainkaan.
Johtopäätöksiä Keski-Suomen alueen matkailuyritysten inklusiivisesta viestinnästä ei voitu pienen vastaajamäärän vuoksi tehdä. Voitiin kuitenkin todeta, että vastaajien valitsemien yritysten verkkosivuilla viestintä ei ollut inklusiivista, mikä herätti epäilyksen siitä, että Keski-Suomen alueella inklusiivinen viestintä on puutteellista.
The research was conducted with an approach which combined both quantitative and a bit of qualitative research. The research’s target audience was Finnish LGBTQ+ tourists, and it was implemented as a survey. The survey got 10 responses. The survey form consisted of both multiple-choice questions and open questions. With these questions the aim was to learn more about LGBTQ+ tourists’ travelling habits. In addition, the respondents were asked to choose a tourism business from Central Finland, visit their website and then answer some questions about the website. A thematic method was utilized in the analysis.
The results showed that LGBTQ+ tourists are looking for information about tourism businesses mostly through their websites and different booking services. The respondents wanted to find information about the business’ services, prices, and location, but also about the values and inclusivity of the business. Important factors when choosing a tourism business were equality, open mindedness, safety, and sustainability. On the websites of the businesses chosen by the respondents, communication was mostly not inclusive, and there was little to no content on LGBTQ+ friendliness.
Because of the low number of respondents, conclusions about the inclusive communication on the websites of tourism businesses in Central Finland could not be made. However, it could be stated that the communication on the websites of the tourism businesses chosen by the respondents was not inclusive. This roused a suspicion, that the inclusive communication in the tourism businesses of Central Finland might be lacking.