Meaningful experiences in South Korean theme cafés
Kiviharju, Anna (2022)
Kiviharju, Anna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530283
Tiivistelmä
Korea has versatile and competitive café business as well as many unique theme cafés. The use of theme cafés in tourism has no previous research. The theme cafés were studied using Tarssanen & Kylänen’s Experience Pyramid and Pine and Gilmore’s Experience realms. The research was conducted to answer the question of What makes South Korean theme cafés meaningful experiences for visitors?
There are previous literature and theories of experiences. The theories were used to help understand Korean theme café phenomenon and its potential meanings to young travelers.
The research was conducted as a qualitative research and data collection method was a survey with open-ended questions and analysed using thematic analysis. The survey was shared to young adults who had traveled to South Korea before and visited theme cafés.
The results showed that Korean theme cafés are considered as unique experiences that many cannot have in their home countries. Various themes are interesting to visitors and they seek new, unique experiences. Multiple elements of experiences were discovered, such as contrast to everyday life, individuality and interaction.
Further reasearch about experiences in Korean theme cafés and their possibilities in tourism is required. The results of the thesis may benefit tourism companies focusing on niche tourism. Theme café visitors could bring income for local businesses. Etelä-Korean kahvilaliiketoiminta on kovassa kilpailussa ja Koreassa on lukuisia teemakahviloita. Teemakahviloista ei kuitenkaan ole aikaisempaa tutkimusta matkailun valossa, jonka takia tutkimus toteutettiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää teemakahviloiden elämyksellisyyttä matkailijoiden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseksi nousikin: Miten Etelä-Korean teemakahvilat ovat elämyksellisiä matkailijoille?
Aikaisempaa kirjallisuutta ja teoriaa löytyy elämyksistä, ja tätä hyödynnettiin ymmärtämään teemakahvilailmiötä ja sen mahdollista merkitystä matkailijoille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja laadullista kyselyä käyttäen. Analyysissä käytettiin teemoittelua. Kysely jaettiin Koreassa aiemmin vierailleille nuorille aikuisille.
Tutkimuksesta selvisi, että teemakahvilat mielletään elämyksiksi joita ei voi kokea vastaajien kotimaassa. Useat teemat miellettiin mielenkiintoisiksi vastaajien kesken, jotka hakevat elämyksiä vierailultaan. Myös useita elämyksen elementtejä löydettiin tutkimuksesta. Elämyksen elementeistä erityisesti kontrasti, yksilöllisyys sekä vuorovaikutus.
Jatkotutkimukselle on aihetta. Teemakahviloiden elämyksellisyyttä voisi tutkia enemmänkin ja sen mahdollisuuksia matkailussa. Tuloksista voisivat hyötyä niche-matkailuun keskittyvät yritykset sekä paikalliset korealaiset kahvilayritykset.
There are previous literature and theories of experiences. The theories were used to help understand Korean theme café phenomenon and its potential meanings to young travelers.
The research was conducted as a qualitative research and data collection method was a survey with open-ended questions and analysed using thematic analysis. The survey was shared to young adults who had traveled to South Korea before and visited theme cafés.
The results showed that Korean theme cafés are considered as unique experiences that many cannot have in their home countries. Various themes are interesting to visitors and they seek new, unique experiences. Multiple elements of experiences were discovered, such as contrast to everyday life, individuality and interaction.
Further reasearch about experiences in Korean theme cafés and their possibilities in tourism is required. The results of the thesis may benefit tourism companies focusing on niche tourism. Theme café visitors could bring income for local businesses.
Aikaisempaa kirjallisuutta ja teoriaa löytyy elämyksistä, ja tätä hyödynnettiin ymmärtämään teemakahvilailmiötä ja sen mahdollista merkitystä matkailijoille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja laadullista kyselyä käyttäen. Analyysissä käytettiin teemoittelua. Kysely jaettiin Koreassa aiemmin vierailleille nuorille aikuisille.
Tutkimuksesta selvisi, että teemakahvilat mielletään elämyksiksi joita ei voi kokea vastaajien kotimaassa. Useat teemat miellettiin mielenkiintoisiksi vastaajien kesken, jotka hakevat elämyksiä vierailultaan. Myös useita elämyksen elementtejä löydettiin tutkimuksesta. Elämyksen elementeistä erityisesti kontrasti, yksilöllisyys sekä vuorovaikutus.
Jatkotutkimukselle on aihetta. Teemakahviloiden elämyksellisyyttä voisi tutkia enemmänkin ja sen mahdollisuuksia matkailussa. Tuloksista voisivat hyötyä niche-matkailuun keskittyvät yritykset sekä paikalliset korealaiset kahvilayritykset.