Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuinka viestiä biokomposiitista kuluttajille

Lymi, Moona; Manninen, Nella (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Lymi_Moona_Manninen_Nella.pdf (695.4Kt)
Lataukset: 


Lymi, Moona
Manninen, Nella
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kuinka biokomposiitista tulisi viestiä kuluttajille. Tutkimuksen toimeksiantaja oli MySoda Oy. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti toimeksiantajan MySodan tarve löytää tehokkaita keinoja viestiä biokomposiitista kuluttajille. Lisäksi myös muut biokomposiitin parissa työskentelevät organisaatiot kamppailevat viestinnän ongelmien kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää tehokkaita keinoja biokomposiitista viestimiseen sekä jakaa tietoa biokomposiitin parissa työskentelevien yritysten välillä. Tutkimuksen avulla pyritään myös lisäämään kuluttajien ymmärrystä biokomposiittia kohtaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa henkilöä, jotka kaikki työskentelevät biokomposiitin parissa. Haastateltavat toimivat kaikki eri työtehtävissä, mutta yhdistävä tekijä oli työskentely biokomposiitin parissa. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin, tämän jälkeen kertyneestä aineistosta tehtiin aineistoanalyysi. Aineistosta nousi esille viisi pääteemaa, joiden pohjalta johtopäätökset tehtiin.
Haastatteluaineistosta nousseet viisi pääteemaa olivat; Biokomposiitin ymmärtäminen, viestinnän testaaminen, faktat ja tutkimustieto, biokomposiitin ominaisuudet sekä ympäristövaikutukset. Tutkimuksesta saatiin selville, että kuluttajien on vaikea ymmärtää sana biokomposiitti ja mitä se tarkoittaa. Biokomposiitti sanana antaa kuluttajille harhaanjohtavia mielikuvia. Viestinnässä tärkeimmiksi kulmakiviksi nousi faktatieto sekä biokomposiitin ominaisuuksien esiintuominen. Tutkimuksesta selvisi, ettei pelkkä ekologisuus saa kuluttajaa ostamaan tuotetta. Tuotteen pitää olla kokonaisuudessaan hyvä ja biokomposiittisesta tuotteesta viestiminen vaatii ekologisuuden rinnalle toisen viestinnän kulmakiven.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste