Ladonta-asemien työnopastusohjeen kehittäminen
Rautio, Osmo (2022)
Rautio, Osmo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää UPM Savonlinnan vaneritehtaan ladonta-asemien työnopastusohjeita. Ladonta-asemilla paine onnistuneiden työopastuksien suhteen on kasvanut uusien työntekijöiden lisääntyneen määrän vuoksi. Työnopastusjakso vaikuttaa väistämättä tuotannon määrään ja laatuun. Uudella työopastusohjeella haluttiin vaikuttaa aikaan, joka kuluu työn oppimiseen, sekä parantaa tukea opastusjakson jälkeisen itsenäisen työskentelyn alkaessa. Kehittämistehtävällä haettiin ohjeelle myös aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa. Uusien työntekijöiden lisäksi ladonta-asemilla työnopastusta tarvitsevat ajoittain aiemmin ladonnan opetelleet työntekijät.
Työnopastusohje haluttiin saada digitaaliseen muotoon ja sen sisältöä haluttiin laajentaa koskemaan työohjeita ja häiriötilanteiden selvittämistä. Lisäksi yksi uuden työnopastusohjeen teema oli vakioida mitan vaihtoon liittyvät toimet. Digitaalisen työnopastusohjeen tuomat mahdollisuudet käytettiin hyväksi luomalla häiriötilanteista ja asetusten muuttamisista lyhyitä ohjevideoita.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan perehdytystä prosessina. Perehdytysprosessi koostuu yleisperehdytyksestä ja työnopastuksesta. Perehdytystä ohjaavaan lainsäädäntö oli mukana tarkastelussa. Onnistuneen perehdytyksen ratkaisevat tekijät löytyvät suunnitelmallisuudesta ja toteutuksen seurannasta. Lisäksi teoriaosassa tarkastelleen työopastuksessa hyödynnettävien videoiden vaatimuksia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi ladonta-asemille tabletilla käytettävät uudet työnopastusohjeet. Ohjeet on koottu PowerPoint-diaesitykseksi siten, että työnopastusohje on aihealueittain vapaasti katseltava. Ohjeita on toteutettu lyhyiden videoiden lisäksi kuvakoosteilla ja PowerPoint-animaatioilla. Ohjevideoiden tarkoituksena on auttaa tunnistamaan häiriötä aiheuttavat tilanteet ja opastaa laitteiston asetusten muuttaminen.
Työnopastusohje haluttiin saada digitaaliseen muotoon ja sen sisältöä haluttiin laajentaa koskemaan työohjeita ja häiriötilanteiden selvittämistä. Lisäksi yksi uuden työnopastusohjeen teema oli vakioida mitan vaihtoon liittyvät toimet. Digitaalisen työnopastusohjeen tuomat mahdollisuudet käytettiin hyväksi luomalla häiriötilanteista ja asetusten muuttamisista lyhyitä ohjevideoita.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan perehdytystä prosessina. Perehdytysprosessi koostuu yleisperehdytyksestä ja työnopastuksesta. Perehdytystä ohjaavaan lainsäädäntö oli mukana tarkastelussa. Onnistuneen perehdytyksen ratkaisevat tekijät löytyvät suunnitelmallisuudesta ja toteutuksen seurannasta. Lisäksi teoriaosassa tarkastelleen työopastuksessa hyödynnettävien videoiden vaatimuksia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi ladonta-asemille tabletilla käytettävät uudet työnopastusohjeet. Ohjeet on koottu PowerPoint-diaesitykseksi siten, että työnopastusohje on aihealueittain vapaasti katseltava. Ohjeita on toteutettu lyhyiden videoiden lisäksi kuvakoosteilla ja PowerPoint-animaatioilla. Ohjevideoiden tarkoituksena on auttaa tunnistamaan häiriötä aiheuttavat tilanteet ja opastaa laitteiston asetusten muuttaminen.