Ravintolapäivän elämyksellisyys
Savolainen, Jan (2014)
Savolainen, Jan
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612100
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee elämyksellisyyttä ja sen tuottamisen onnistumista ravintolapäivänä. Tavoitteena oli tutkia elämyksen tuottamisen onnistumista ravintolapäivänä eri pop up -ravintoloissa. Elämyksen syntyä tutkittiin ensimmäiseksi tuottajan näkökulmasta, jolloin saatiin perustiedot miten elämystä on yritetty tuottaa. Toiseksi lähdettiin asiakkaiden kanssa hakemaan näitä elämyksiä ja tavoitteena oli saavuttaa tuottajan lupaamat elämykset, jolloin saatiin myös asiakkaan näkökulma.
Ravintolapäivä on uusi konsepti tuottaa ravintolaelämyksiä pop up -tyylisesti ja elämyksien tuottaminen on ajankohtainen aihe ravintola-alalla. Ravintolapäivä on mahdollisuus ravintoloitsijoille ja ruokaharrastajille kokeilla ja tuottaa uudenlaisia elämyksiä. Myös ravintolapäivään osallistujalla on mahdollisuus kokea uusia elämyksiä. Elämystä ei ole taattu, näin ollen haluan saada selville, miten elämyksen tuottaminen onnistuu ravintolapäivänä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Siihen osallistui neljä eri tuottajaa ja neljä koehenkilöä. Tuottajille tehtiin tutkimus lomakehaastatteluna ja koehenkilöille ryhmähaastattelun muodossa. Aineistona käytettiin eri elämysmalleja. Tutkimuksessa vertailtiin tuottajien ja asiakkaiden vastauksia keskenään. Ravintolapäivään tutustuttiin vielä kokonaisuutena ja kokemuksista kirjoitettiin havaintopäiväkirja.
Tutkimustulosten mukaan ravintolapäivä oli erinomainen paikka kokea elämyksiä. Ravintoloissa näkyi vähäistä suunnittelun puutetta kiireen takia. Ravintolapäivään osallistuessa kannattaa suunnitella paikat, missä vierailee ennakkoon, myös
varautua kaikkeen mahdolliseen. Tulosten mukaan tuottajat ovat motivoituneita ja hyvin asennoituneita mukana. He olivat suunnitelleet yksityiskohtaisesti tapahtumat. Tutkimushenkilöt kokivat osassa ravintoloissa jonkinasteisia
elämyksiä ja olivat halukkaita osallistumaan uudelleen ravintolapäivään.
Ravintolapäivä on uusi konsepti tuottaa ravintolaelämyksiä pop up -tyylisesti ja elämyksien tuottaminen on ajankohtainen aihe ravintola-alalla. Ravintolapäivä on mahdollisuus ravintoloitsijoille ja ruokaharrastajille kokeilla ja tuottaa uudenlaisia elämyksiä. Myös ravintolapäivään osallistujalla on mahdollisuus kokea uusia elämyksiä. Elämystä ei ole taattu, näin ollen haluan saada selville, miten elämyksen tuottaminen onnistuu ravintolapäivänä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Siihen osallistui neljä eri tuottajaa ja neljä koehenkilöä. Tuottajille tehtiin tutkimus lomakehaastatteluna ja koehenkilöille ryhmähaastattelun muodossa. Aineistona käytettiin eri elämysmalleja. Tutkimuksessa vertailtiin tuottajien ja asiakkaiden vastauksia keskenään. Ravintolapäivään tutustuttiin vielä kokonaisuutena ja kokemuksista kirjoitettiin havaintopäiväkirja.
Tutkimustulosten mukaan ravintolapäivä oli erinomainen paikka kokea elämyksiä. Ravintoloissa näkyi vähäistä suunnittelun puutetta kiireen takia. Ravintolapäivään osallistuessa kannattaa suunnitella paikat, missä vierailee ennakkoon, myös
varautua kaikkeen mahdolliseen. Tulosten mukaan tuottajat ovat motivoituneita ja hyvin asennoituneita mukana. He olivat suunnitelleet yksityiskohtaisesti tapahtumat. Tutkimushenkilöt kokivat osassa ravintoloissa jonkinasteisia
elämyksiä ja olivat halukkaita osallistumaan uudelleen ravintolapäivään.