Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Social media as a marketing channel in an energy company

Hämäläinen, Veli (2014)

 
Avaa tiedosto
HamalainenVeli.pdf (706.1Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Veli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sosiaalisen median potentiaalin tutkiminen markkinointikanavana erityisesti energiayhtiöissä. Tutkimuksen pääpaino oli ennalta päätetyissä sosiaalisen median kanavissa eli Facebookissa, Youtubessa ja Googlessa. Nämä kanavat olivat todettu olevan niin suositummat kuin energiayhtiölle toimivimmat ja hyödyllisimmät. Pääasiassa tutkimus toteutettiin markkinoinnin näkökulmasta, mutta kommunikaation näkökulmaa käytettiin myös, sillä sitä voidaan pitää tärkeänä osana markkinointia.

Asiakaspalvelua pidetään sosiaalisen median toimeenpanevana elimenä, koska kohdeyhtiöllä ei ole erillistä markkinointiosastoa. Asiakaspalvelun tärkeyttä käsitellään yleisellä tasolla, koska se on yrityksen suurin yksittäinen edustaja ja yrityksen lähin osasto asiakkaille.

Viitekehys kuvaili asiakaspalvelun, markkinoinnin ja sosiaalisen median yhdistelmää, jotta voitaisiin luoda verkosto Rauman Energian ja sen asiakkaiden välille.

Toimivan verkoston kehittämiseksi, teoria kerättiin ja tutkittiin ennen tutkimusta. Teoreettinen taustatutkimus antoi näin ollen tarvittavan perustan muiden yritysten tutkimiselle ja sosiaalisen median hyödyntämiselle.

Empiirinen tutkimus toteutettiin suorituskykyä mittaamalla ja pohjaamalla tutkimustulokset muiden energiayhtiöiden sosiaalisen median sisällön analyysiin. Lisäksi muut yritykset, riippumatta heidän toimialastaan, tarjosivat hyödyllistä tietoa mahdollisesta kiinnostavasta sisällöstä sekä toimeenpanevia keinoja, kun yritys haluaa laajentaa sosiaaliseen mediaan.

Tutkimuksen tulokset osoittivat hyviä esimerkkejä, miten yritykset parhaimmillaan hyödyntävät sosiaalista mediaa. Uusi markkinointikanava tuo mukanaan myös uusia tapoja markkinoida. Energiayhtiöt eivät ole tätä vielä täysin hyödyntäneet vaan turvautuvat tutuiksi todettuihin markkinointikeinoihin. Energiayhtiöiden sosiaalisen median kanavat eivät ole saavuttaneet suurta suosiota. Syitä tähän ovat esimerkiksi sähkön hinta, asiakkaiden näkemys energiayhtiöistä monopolina ja yleinen kiinnostumattomuus sähköön liittyvistä asioista. Mielenkiintoisella ja asiakasta hyödyttävällä sisällöllä tähän voisi olla mahdollista saada muutos.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste