Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalveluiden somemarkkinoinnin kehittäminen
Hamm, Christopher (2022)
Hamm, Christopher
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalveluiden sosiaalista mediaa voidaan kehittää organisaation markkinointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalveluita organisaationa ja sen sometoimintaa. Somemarkkinointia käsitellään yleisesti, ja erityisesti non-profit markkinoinnin näkökulmasta. Lähdetietona käytettiin markkinoinnin ja kirjastoalan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tiedonkeruuta varten laadittiin koko kulttuuri- ja kirjastopalveluiden henkilökunnalle kyselyn. Kyselyyn osallistui 23 vastaajaa. Heistä haastateltiin kuutta, joilla oli enemmän ensikäden kokemusta aiheesta. Kyselyllä selvitettiin henkilökunnan näkemyksiä somesta ja sen toiminnan parannuskeinoista. Haastatteluilla selvitettiin syitä nykytilanteeseen ja mahdollisuuksia sen parantamiseen jatkossa.
Haastattelujen ja kyselyn tuloksilla ja ammattiharjoittelun perusteella kerättiin ideoita toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa, konkretisoimalla mahdolliset ongelmat ja keksimällä tapoja pysyä ajankohtaisena muuttuvassa maailmassa. Lisäresurssit, koulutus, vastuunjako ja strategiaan keskittyminen ovat keskeisiä kehittämistapoja, joita käydään läpi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalveluita organisaationa ja sen sometoimintaa. Somemarkkinointia käsitellään yleisesti, ja erityisesti non-profit markkinoinnin näkökulmasta. Lähdetietona käytettiin markkinoinnin ja kirjastoalan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tiedonkeruuta varten laadittiin koko kulttuuri- ja kirjastopalveluiden henkilökunnalle kyselyn. Kyselyyn osallistui 23 vastaajaa. Heistä haastateltiin kuutta, joilla oli enemmän ensikäden kokemusta aiheesta. Kyselyllä selvitettiin henkilökunnan näkemyksiä somesta ja sen toiminnan parannuskeinoista. Haastatteluilla selvitettiin syitä nykytilanteeseen ja mahdollisuuksia sen parantamiseen jatkossa.
Haastattelujen ja kyselyn tuloksilla ja ammattiharjoittelun perusteella kerättiin ideoita toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa, konkretisoimalla mahdolliset ongelmat ja keksimällä tapoja pysyä ajankohtaisena muuttuvassa maailmassa. Lisäresurssit, koulutus, vastuunjako ja strategiaan keskittyminen ovat keskeisiä kehittämistapoja, joita käydään läpi.