Sensomotoristen valmiuksien ja taitojen kehittäminen metsäympäristössä : toiminnallinen tehtävärata 4-6-vuotiaille lapsille
Kivikoski, Iina; Markkanen, Iina; Nieminen, Maija (2022)
Kivikoski, Iina
Markkanen, Iina
Nieminen, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630387
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö käsittelee lasten sensomotoristen valmiuksien ja taitojen kehittymistä. Kehittämisyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja helppokäyttöinen opasvihko kehittämään 4–6-vuotiaiden sensomotorisia valmiuksia ja taitoja metsäympäristössä. Kehittämistyö koostuu kahdesta osasta, jotka ovat teoreettinen raporttiosio sekä sähköinen opas, joka on kohdennettu toimintaterapeuteille ja toimintaterapeuttiopiskelijoille. Kehittämistyö on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan Hevoskipinä Oy:n Kirsi Pihlavan kanssa.
Työn raporttiosiossa käsitellään lasten sensomotoriseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä metsäympäristön hyötyjä. Kehittämistyön toisena keskeisenä osana on sähköinen opasvihko, jossa kuvautuu suunniteltu tehtävärata. Tehtäväradan toiminnat sisältävät sekä kuvallisen että kirjallisen ohjeen. Tehtävärataa voidaan soveltaa asiakaslähtöisesti lasten toimintaterapiassa, kun pyritään tukemaan lapsen sensomotorista kehitystä.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan, joka mahdollisti prosessin syklisyyden. Lasten ja lasten parissa työskentelevien toimintaterapeuttien sekä toimeksiantajan palautteen pohjalta hioutui opasvihon lopullinen versio.
Työn raporttiosiossa käsitellään lasten sensomotoriseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä metsäympäristön hyötyjä. Kehittämistyön toisena keskeisenä osana on sähköinen opasvihko, jossa kuvautuu suunniteltu tehtävärata. Tehtäväradan toiminnat sisältävät sekä kuvallisen että kirjallisen ohjeen. Tehtävärataa voidaan soveltaa asiakaslähtöisesti lasten toimintaterapiassa, kun pyritään tukemaan lapsen sensomotorista kehitystä.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan, joka mahdollisti prosessin syklisyyden. Lasten ja lasten parissa työskentelevien toimintaterapeuttien sekä toimeksiantajan palautteen pohjalta hioutui opasvihon lopullinen versio.