Katsaus täyssähkö- ja hybridialusten lainsäädännön kehitykseen
Paju, Janari (2022)
Paju, Janari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia täyssähkö- ja hybridialusten lainsäädännön nykytilaa, täyssähkö- ja hybridialusten soveltuvuutta meriliikenteeseen sekä laivarakennustelakan näkökulmaa rakentaessaan täyssähkö- ja/tai hybridialusta. Ensisijaisena lähdemateriaalina toimi EMSA:n tekemä tutkimus alusten sähköenergian varastoinnista vuodelta 2020. Lisäksi tutkittiin SOLAS-yleissopimuksen, IGF-koodin, MARPOL-sopimuksen sekä luokituslaitoksen asettamia vaatimuksia. Opinnäytetyö on kirjoitettu syksyn 2021–kevään 2022 aikana, ja sillä hetkellä olevien lainsäädäntöjen mukaisesti. Opinnäytetyö on osa Tulevaisuuden merenkulku- projektia.
Opinnäytetyö noudattaa pääosin Harvardin IMRAD-mallia, jossa ensimmäisenä on johdanto sekä tutkimusmenetelmät. Tämän jälkeen annetaan peruskuvaus sähkön teoriasta, minkä jälkeen siirrytään lainsäädäntöön. Lopussa ovat tutkimustulosten analysointi sekä johtopäätökset. Jokaista lukua on täydentämässä haastattelukysymykset, jotka on saatu eri materiaaleista ja joihin vastaukset on saatu Uudenkaupungin Työvene -laivanrakennustelakan projektipäälliköltä. Yhtä kysymystä on täydentämässä Uudenkaupungin Työvene -telakan toimitusjohtaja.
SOLAS-yleissopimus asettaa yleisvaatimukset aluksille, kun taas IGF-koodi käsittelee aluksia, jotka käyttävät polttoaineenaan kaasua tai muita matalan leimahduspisteen polttoaineita – tässä tapauksessa akustoja. MARPOL-sopimukseen liittyvä EEDI-indeksi pyrkii edistämään energiatehokkaampien sekä vähemmän saastuttavien laitteiden ja moottoreiden käyttöä. On siis ratkaisevaa käyttää indeksiä uudisrakennusten kanssa, sillä aluksen energiatehokkuutta parantamalla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta.
Luokituslaitoksista Bureau Veritas sekä DNV GL ovat asettaneet säännöt sähkö- ja hybridialuksille, kun taas American Bureau of Shipping sekä Lloyd’s Register ovat laatineet eräänlaisen oppaan. Sähkö- ja hybridialuksia varten on olemassa erilaisia standardeja sekä erilaisia akustojen testejä.
Johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että koska teknologia kehittyy koko ajan, myös sähkö- ja hybridialukset kehittyvät, ja lisäksi niihin liittyvä lainsäädäntö muuttuu jatkuvasti. Opinnäytetyötä kirjoitettaessa voidaan myös päätellä, että sähkö propulsiovoimana soveltuu pienempiin aluksiin tai isompiin aluksiin, jotka kulkevat lyhyitä matkoja.
Asiasanat: SOLAS, IGF-koodi, EEDI, sähkö, hybridi, luokituslaitokset
Opinnäytetyö noudattaa pääosin Harvardin IMRAD-mallia, jossa ensimmäisenä on johdanto sekä tutkimusmenetelmät. Tämän jälkeen annetaan peruskuvaus sähkön teoriasta, minkä jälkeen siirrytään lainsäädäntöön. Lopussa ovat tutkimustulosten analysointi sekä johtopäätökset. Jokaista lukua on täydentämässä haastattelukysymykset, jotka on saatu eri materiaaleista ja joihin vastaukset on saatu Uudenkaupungin Työvene -laivanrakennustelakan projektipäälliköltä. Yhtä kysymystä on täydentämässä Uudenkaupungin Työvene -telakan toimitusjohtaja.
SOLAS-yleissopimus asettaa yleisvaatimukset aluksille, kun taas IGF-koodi käsittelee aluksia, jotka käyttävät polttoaineenaan kaasua tai muita matalan leimahduspisteen polttoaineita – tässä tapauksessa akustoja. MARPOL-sopimukseen liittyvä EEDI-indeksi pyrkii edistämään energiatehokkaampien sekä vähemmän saastuttavien laitteiden ja moottoreiden käyttöä. On siis ratkaisevaa käyttää indeksiä uudisrakennusten kanssa, sillä aluksen energiatehokkuutta parantamalla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta.
Luokituslaitoksista Bureau Veritas sekä DNV GL ovat asettaneet säännöt sähkö- ja hybridialuksille, kun taas American Bureau of Shipping sekä Lloyd’s Register ovat laatineet eräänlaisen oppaan. Sähkö- ja hybridialuksia varten on olemassa erilaisia standardeja sekä erilaisia akustojen testejä.
Johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että koska teknologia kehittyy koko ajan, myös sähkö- ja hybridialukset kehittyvät, ja lisäksi niihin liittyvä lainsäädäntö muuttuu jatkuvasti. Opinnäytetyötä kirjoitettaessa voidaan myös päätellä, että sähkö propulsiovoimana soveltuu pienempiin aluksiin tai isompiin aluksiin, jotka kulkevat lyhyitä matkoja.
Asiasanat: SOLAS, IGF-koodi, EEDI, sähkö, hybridi, luokituslaitokset