Itseohjautuvuuden johtamisen kehittäminen asiakaspalvelutyössä
Halme, Kukka-Maaria; Pynnönen, Olivia (2022)
Halme, Kukka-Maaria
Pynnönen, Olivia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630436
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin itseohjautuvuutta ja sen haasteita työpaikalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työntekijät sekä esihenkilö kokevat itseohjautuvuuden toteutuvan työpaikalla. Tavoitteena oli löytää kehitettäviä kohtia sekä pohtia erilaisia ratkaisuehdotuksia, jotta itseohjautuvuutta voidaan jatkossa johtaa paremmin. Toimeksiantajayrityksenä toimii Fysioline Fressi Oy, joka tarjoaa asiakkailleen erilaisia liikunnan ja hyvinvoinnin palveluita ympäri Suomen. Tutkimuksessa tutkittiin alueellisesti yhden esihenkilön alaisuudessa olevia keskuksia. Paikkakuntaa ei ole mainittu haastateltavien yksityisyyden turvaamiseksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin itseohjautuvuuden ja sen johtamisen teoriaa, ja niiden pohjalta luotiin haastattelututkimus työntekijöille. Myös esihenkilölle tehtiin lyhyt kysely siitä, miten hän kokee työntekijöiden itseohjautuvuuden toteutuvan työpaikalla. Koska haastattelujen määrä oli pienempi kuin toivottiin, luotiin jatkotutkimus, joka pohjautui opinnäytetyön pääteoriaan, itseohjautuvuusteoriaan. Jatkotutkimuksen tarkoituksena oli numeraalisesti selvittää, millä tasolla itseohjautuvuuden eri osa-alueet ovat.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavasti, niin että analysointi pohjautui työssä käytettyyn teoriaan. Tutkimusten pohjalta havaittiin, että itseohjautuvuuden tasossa ja sen arvioinnissa on ristiriitoja työntekijöiden ja esihenkilön välillä. Tutkimus osoittaa, että työntekijöille on selkeästi viestittävä, mitä heiltä odotetaan ja minkälaisia päätöksiä on vapaus tehdä itsenäisesti. Myös esihenkilön on tarkasteltava omia toimintamallejaan ja sitä, miten haluaa johtaa. Työpaikalla on totuttu esihenkilöä kuormittavaan mikrojohtamiseen, ja tämän muutoksen aloittaminen kohti itseohjautuvampia työntekijöitä vaatii toimenpiteitä molemmilta osapuolilta. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia muutosjohtamisen vaiheita sekä helpottavia ratkaisuja työntekijöille itsenäiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyön tuloksia ja ratkaisuehdotuksia voidaan hyödyntää myös yrityksen muissa toimipisteissä, joissa esiintyy vastaavanlaisia ongelmia. Myös yrityksen johto voi tutustua opinnäytetyöhön, sillä itseohjautuvan organisaation malli lähtee jo yrityksen strategiasta. Myös vastaavanlaisia asiakaspalvelutöitä johtava esihenkilö voi hyötyä tutkimuksen tuloksista.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin itseohjautuvuuden ja sen johtamisen teoriaa, ja niiden pohjalta luotiin haastattelututkimus työntekijöille. Myös esihenkilölle tehtiin lyhyt kysely siitä, miten hän kokee työntekijöiden itseohjautuvuuden toteutuvan työpaikalla. Koska haastattelujen määrä oli pienempi kuin toivottiin, luotiin jatkotutkimus, joka pohjautui opinnäytetyön pääteoriaan, itseohjautuvuusteoriaan. Jatkotutkimuksen tarkoituksena oli numeraalisesti selvittää, millä tasolla itseohjautuvuuden eri osa-alueet ovat.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin teoriaohjaavasti, niin että analysointi pohjautui työssä käytettyyn teoriaan. Tutkimusten pohjalta havaittiin, että itseohjautuvuuden tasossa ja sen arvioinnissa on ristiriitoja työntekijöiden ja esihenkilön välillä. Tutkimus osoittaa, että työntekijöille on selkeästi viestittävä, mitä heiltä odotetaan ja minkälaisia päätöksiä on vapaus tehdä itsenäisesti. Myös esihenkilön on tarkasteltava omia toimintamallejaan ja sitä, miten haluaa johtaa. Työpaikalla on totuttu esihenkilöä kuormittavaan mikrojohtamiseen, ja tämän muutoksen aloittaminen kohti itseohjautuvampia työntekijöitä vaatii toimenpiteitä molemmilta osapuolilta. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia muutosjohtamisen vaiheita sekä helpottavia ratkaisuja työntekijöille itsenäiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyön tuloksia ja ratkaisuehdotuksia voidaan hyödyntää myös yrityksen muissa toimipisteissä, joissa esiintyy vastaavanlaisia ongelmia. Myös yrityksen johto voi tutustua opinnäytetyöhön, sillä itseohjautuvan organisaation malli lähtee jo yrityksen strategiasta. Myös vastaavanlaisia asiakaspalvelutöitä johtava esihenkilö voi hyötyä tutkimuksen tuloksista.