Betydelsen av en god introduktion på barnskyddsenheter i Österbotten: En kvalitativ studie om handledarens och ledarens synpunkter på introduktionens, ledarskapets och mentorskapets betydelse i introduktionsprocessen.
Braskén, Linn; Eriksson, Minna (2022)
Braskén, Linn
Eriksson, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530364
Tiivistelmä
Kun lastensuojeluilmoitukset lisääntyvät Suomessa, kasvaa myös tarve tarjota lastensuojelun palveluita avohuollosta kodin ulkopuolelle sijoitettuihin lapsiin. Pätevän henkilöstön löytyminen on usein haaste. Lastensuojelu yksikössä työskentely on erittäin palkitsevaa mutta samalla haastavaa. Työntekijän tulee jatkuvasti kehittyä ja perehtyä lastensuojeluasiakkaiden monimuotoisiin ongelmiin. Hyvin suunniteltu perehdytys on tärkeää uuden työntekijän sopeutumiseksi ja pysymiseksi organisaatiossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella uusien työntekijöiden perehdyttämisen tärkeyttä ja kattavuutta lastensuojeluyksiköissä Pohjanmaalla. Koska opiskelemme kehittämistä ja johtamista, halusimme tutkia myös johtajan roolin tärkeyttä sekä mentoroinnin etuja ja haittoja perehdytyksessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Kyselyyn osallistui vastaajia kolmesta eri lastensuojeluyksiköstä Pohjanmaalla. Tieto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 13 kappaletta. Tulos tulkittiin sisältöanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että hyvästä perehdytyksestä on paljon apua uudelle työntekijälle. Vastaajien mukaan myös esimiehellä on vahva ja tärkeä rooli perehdytyksessä. Mitä vahvemmin uusi työntekijä kokee esimiehen tuen, sitä paremmin hän viihtyy ja tuntee kuuluvansa työyhteisöön. Myös mentoroinnin toteutuksesta perehdytyksen rinnalla osoittautui olevan paljon hyötyä uudelle työntekijälle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella uusien työntekijöiden perehdyttämisen tärkeyttä ja kattavuutta lastensuojeluyksiköissä Pohjanmaalla. Koska opiskelemme kehittämistä ja johtamista, halusimme tutkia myös johtajan roolin tärkeyttä sekä mentoroinnin etuja ja haittoja perehdytyksessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Kyselyyn osallistui vastaajia kolmesta eri lastensuojeluyksiköstä Pohjanmaalla. Tieto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 13 kappaletta. Tulos tulkittiin sisältöanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että hyvästä perehdytyksestä on paljon apua uudelle työntekijälle. Vastaajien mukaan myös esimiehellä on vahva ja tärkeä rooli perehdytyksessä. Mitä vahvemmin uusi työntekijä kokee esimiehen tuen, sitä paremmin hän viihtyy ja tuntee kuuluvansa työyhteisöön. Myös mentoroinnin toteutuksesta perehdytyksen rinnalla osoittautui olevan paljon hyötyä uudelle työntekijälle.