Viheralan startup-yrityksen uusien yritysasiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Sirkiä, Jarkko; Honkonen, Titta (2022)
Sirkiä, Jarkko
Honkonen, Titta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630507
Tiivistelmä
Myynnin ja asiakaspalvelun tukena on hyvä ymmärtää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Viherpalveluiden liiketoimintaa koskevia aiempia tutkimuksia ei juuri löytynyt. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isännöitsijöiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä viheralan palveluita ostettaessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää isännöitsijöiden mielestä kolme tärkeintä ostopäätökseen vaikuttavaa tekijää sekä, vaikuttaako palvelua tarjoavan yrityksen ikä ostopäätöksen syntymiseen.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen viheralan yritys nimeltä Puskamestarit. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista. Tutkittavina toimi yhdeksän isännöitsijää ympäri Suomea. Kerätty aineisto jaettiin kolmeen eri pääluokkaan. Lisäksi saadusta aineistosta etsittiin ylä- ja alateemoja, jotka sijoitettiin näiden luokkien alle.
Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät jaoteltiin sen mukaan, ilmenivätkö ne ennen ostoa, ostohetkellä vai oston jälkeen. Tutkimuksen aineistosta löydettiin 18 erilaista ostopäätökseen vaikuttavaa tekijää, joista eniten mainintoja saivat hinta, suositukset ja takuu. Samat tekijät nousivat tärkeimmiksi myös silloin, kun tutkittavilta kysyttiin yhden kysymyksen avulla, mitkä tekijät vaikuttavat kaikista eniten heidän ostopäätökseensä.
Yrityksen ikä ei vaikuttanut ostopäätökseen.
Tutkimuksen perusteella isännöitsijöiden ostopäätökseen vaikuttivat monet tekijät, joista hinta oli kaikista tärkein. Tämä voi johtua siitä, että päätöksentekoon osallistuu isännöitsijöiden rinnalla myös taloyhtiön hallitus, joka usein valitsee edullisimman tarjouksen. Tutkimus lisää ymmärrystä isännöitsijöiden ostopäätösprosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tietoa voidaan hyödyntää toimeksiantajan sekä muiden viheralan yrityksien liiketoiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen viheralan yritys nimeltä Puskamestarit. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista. Tutkittavina toimi yhdeksän isännöitsijää ympäri Suomea. Kerätty aineisto jaettiin kolmeen eri pääluokkaan. Lisäksi saadusta aineistosta etsittiin ylä- ja alateemoja, jotka sijoitettiin näiden luokkien alle.
Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät jaoteltiin sen mukaan, ilmenivätkö ne ennen ostoa, ostohetkellä vai oston jälkeen. Tutkimuksen aineistosta löydettiin 18 erilaista ostopäätökseen vaikuttavaa tekijää, joista eniten mainintoja saivat hinta, suositukset ja takuu. Samat tekijät nousivat tärkeimmiksi myös silloin, kun tutkittavilta kysyttiin yhden kysymyksen avulla, mitkä tekijät vaikuttavat kaikista eniten heidän ostopäätökseensä.
Yrityksen ikä ei vaikuttanut ostopäätökseen.
Tutkimuksen perusteella isännöitsijöiden ostopäätökseen vaikuttivat monet tekijät, joista hinta oli kaikista tärkein. Tämä voi johtua siitä, että päätöksentekoon osallistuu isännöitsijöiden rinnalla myös taloyhtiön hallitus, joka usein valitsee edullisimman tarjouksen. Tutkimus lisää ymmärrystä isännöitsijöiden ostopäätösprosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tietoa voidaan hyödyntää toimeksiantajan sekä muiden viheralan yrityksien liiketoiminnan kehittämiseksi.