Kuluttajien ostokäyttäytyminen rakennusalan verkkokaupassa
Korhonen, Alpertti; Leskelä, Iida (2022)
Korhonen, Alpertti
Leskelä, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630499
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana oli Kuusti Oy. Työn tavoitteena oli selvittää ylijäämää myyvän rakennustarvikeverkkokaupan potentiaalisten kuluttaja-asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tuoreella verkkokaupalla ei ollut vielä paljoakaan dataa siitä, mitä tuotteita asiakkaita kiinnostaisi hankkia verkosta ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän ostopäätökseensä. Tutkimuksen avulla Kuusti Oy:n on helpompaa tehdä halutunlaista markkinointia potentiaalisille asiakkailleen.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto tutkimukseen kerättiin verkkokyselyllä. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa enimmäkseen suurissa rakennusalaan liittyvissä Facebook-ryhmissä, joissa potentiaalisten asiakkaiden arvioitiin olevan. Tutkimukseen vastasi 122 henkilöä, joita oli eri ikäluokista ja jokseenkin ympäri Suomea.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, suuri osa ihmisistä edelleen hankkii rakennustarvikkeensa kivijalkaliikkeestä. Kuitenkin Kuusti Oy:n kaltaiselle ylijäämää myyvälle verkkokaupalle on kiinnostusta kuluttajien keskuudessa, vaikka ekologisuutta ei pidetty erityisen tärkeänä tekijänä ostopäätöksen kannalta. Tutkimuksessa ilmeni, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat tekijät ovat tuotteen laatu, hinta ja asiakaspalvelu.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto tutkimukseen kerättiin verkkokyselyllä. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa enimmäkseen suurissa rakennusalaan liittyvissä Facebook-ryhmissä, joissa potentiaalisten asiakkaiden arvioitiin olevan. Tutkimukseen vastasi 122 henkilöä, joita oli eri ikäluokista ja jokseenkin ympäri Suomea.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, suuri osa ihmisistä edelleen hankkii rakennustarvikkeensa kivijalkaliikkeestä. Kuitenkin Kuusti Oy:n kaltaiselle ylijäämää myyvälle verkkokaupalle on kiinnostusta kuluttajien keskuudessa, vaikka ekologisuutta ei pidetty erityisen tärkeänä tekijänä ostopäätöksen kannalta. Tutkimuksessa ilmeni, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat tekijät ovat tuotteen laatu, hinta ja asiakaspalvelu.