Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muutokset kotimaan aktiviteettimatkailun markkinoinnissa Keski-Suomessa

Luhtavaara, Jalmari (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Luhtavaara_Jalmari.pdf (578.3Kt)
Lataukset: 


Luhtavaara, Jalmari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630418
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kotimaan aktiviteettimatkailun markkinoinnin muutoksia Keski-Suomessa. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Keski-Suomen alueella toimivien matkailuyritysten, joiden palveluntarjonta perustuu kokonaan tai suurelta osin aktiviteetteihin, markkinointityö oli muuttunut viime vuosina tai muuttuu tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää millaiset konkreettiset asiat näitä muutoksia aiheuttavat. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös mahdollisia tulevaisuuden mahdollisuuksia aktiviteettimatkailun markkinointiin.

Tutkimuksessa oli käytössä kvalitatiivinen tutkimusote. Tutkimuksessa aineisto kerättiin käyttäen teemahaastatteluita. Haastattelut järjestettiin etänä tietokoneen välityksellä etukäteen valmisteltua, sekä toimitettua teemahaastattelurunkoa hyödyntäen. Teemahaastattelurunko rakennettiin tutkimuksen alun teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimuksessa haastatteluita oli yhteensä viisi kappaletta ja haastateltavat olivat yrittäjiä, yritysten esihenkilöitä tai yritysten markkinointivastaavia erikokoisista ja palveluntar-joamaltaan eroavista Keski-Suomessa toimivista matkailuyrityksistä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja aineistolähtöisesti.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kotimaan aktiviteettimatkailun piirissä Keski-Suomessa toimivien yritysten markkinointi on jatkuvaa muutosta. Tutkimuksessa selvisi markkinointityön vaativan jatkuvaa kehittämistä, mikä muuttaa toimintaa jatkuvasti. Tutkimuksessa selvisi, että markkinointityöhön muutoksia tuovat asiat voidaan jaotella kolmeen erilaiseen luokkaan. Löydetyt luokat olivat kivijalkamarkkinointityön muutokset, negatiiviset yhteiskunnalliset muutokset sekä positiivinen matkailualan kehitys. Tulosten mukaan eniten muutoksia oli tuonut digimarkkinoinnin kehittyminen, sekä erityisesti sosiaalisen median kanavien suosion nousu ja sitä kautta tuomat luonnolliset muutokset markkinointikanavissa ja keinoissa. Muutoksia viime vuosina oli tuonut Covid-19 pandemia, mutta sen jättämät pysyvät muutokset olivat tutkimuksen mukaan hyvin vähäisiä. Tutkimuksessa selvisi muutoksia tuoneen isommat matkailualan trendit, kuten kestävyys ja vastuullisuus sekä teknologian kehitys. Tutkimuksessa selvisi myös, että tietyt muutokset olivat tuoneet mukanaan uusia hyödynnettäviä mahdollisuuksia, joita yritykset voisivat mahdollisesti hyödyntää tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste