Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Distanspedagogikens inverkan på småbarnspedagogisk verksamhet under covid-19

Alexandersson, Ida (2022)

 
Avaa tiedosto
Alexandersson_Ida.pdf (466.7Kt)
Lataukset: 


Alexandersson, Ida
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630533
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är beställt av Esbo stad som en del av projektet ”Nordiskt perspektiv”. Lärdomsprovet är en kvalitativ litteraturstudie där syfte är att granska distanspedagogikens inverkan på småbarnspedagogiska verksamheten som stöder delaktighet och inklusion. Dessutom kartläggs hur utsatta familjers behov beaktas inom distanspedagogiken under covid-19, för att ta reda på hur pedagogerna måste anpassa småbarnspedagogiska verksamheten. Forskningsfrågorna är: 1. Vilken inverkan har distanspedagogiken för delaktighetsfrämjande och inkluderande småbarnspedagogisk verksamhet under covid-19? 2. Hur har utsatta familjers position påverkat förverkligande av småbarnspedagogisk distanspedagogik under covid-19?

Covid-19 har orsakat att flera familjer har hamnat i en mer utsatt position i samhället, speciellt de familjer som redan hade utmaningar före covid-19 pandemin. Då undantagstillståndet började i mars 2020 skulle de flesta vårdnadshavarna ta en roll både som vårdare och pedagoger. Även småbarnspedagogiken måste anpassa sig till den nya situationen då en del av barnen stannade hemma och deltog på distansundervisning. Resultatet visar att pedagogerna måste ändra sitt samarbete mellan hemmet och småbarnspedagogiken samt tillämpa sina arbetssätt till distanspedagogiken. Detta ledde till att småbarnspedagogiken använde mera distanskontakt via video, telefon och e-post. Uppgifter och instruktioner för dem skickades åt föräldrarna och försökte på detta sätt hjälpa föräldrarna att genomföra småbarnspedagogiken hemma. Pedagogerna försökte upprätthålla känslan av delaktighet, inklusion och jämlikhet oberoende om barnen var på distans eller på plats. Pedagogerna använde sin kunskap för att möta utmaningarna som kunde förekomma med utsatta familjer och försökte möta utsatta familjers resurser och begränsningar i vardagen. Distanspedagogiken kan föra med sig inlärningsskillnader beroende på hur barnen kunnat delta i distanspedagogiken. Pedagogerna visade vara experter inom pedagogiska arbete och kunde möta barnens och familjers behov trots de utmanande omständigheterna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste