Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Eye-tracking som ett kostnadseffektivt verktyg inom neuromarknadsföring

Eklund, Vera (2022)

 
Avaa tiedosto
Eklund_Vera.pdf (1.416Mt)
Lataukset: 


Eklund, Vera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630612
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker möjligheterna för eye tracking som ett kostnadseffektivt
verktyg inom neuromarknadsföring. Neuromarknadsföring kan för många kännas som ett
svårbegripligt begrepp, men undersökningen bevisar att neuromarknadsföring kan användas i marknadsföring utan desto vidare resurser, teknik eller tekniskt kunnande.
Undersökningen utfördes som en kvalitativ forskning som tillämpade metoderna observation och experiment. Arbetet grundar sig på teori om neuromarknadsföring och dess tekniker, samt dess relation till traditionella marknadsundersökningsmetoder.
I undersökningen jämfördes ett gratisverktyg för eye tracking med ett avgiftsbelagt verktyg, för att ta reda på gratisverktygets reliabilitet när det används tillsammans med självskapat marknadsföringsmaterial. Mätningsresultatet testade även hypotesen om hur en välfungerande och attraherande marknadsföringsaffisch skapas. Åtta personer deltog i eye tracking mätningen, fyra med gratisverktyget och fyra med det avgiftsbelagda verktyget. Både mätningsresultatet och funktionaliteten av verktygen analyserades i en grundlig jämförande analys, som bevisar att gratisverktyget inom eye tracking är ett välfungerande verktyg i marknadsföring, som kan användas i skapande av marknadsföringsmaterial, paketering och webbsidodesign. Eye tracking tillämpas mest effektivt ifall det kombineras med en traditionell marknadsundersökningmetod, som till exempel enkät eller intervju.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste