Why not Jyväskylä?
Annola, Roosa (2022)
Annola, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730658
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana kotimaanmatkailu on kasvattanut suosiotaan. Kotimaanmatkailun merkitys kuitenkin kasvoi, kun COVID-19-pandemia alkoi levitä vuonna 2020. Kun ulkomaanmatkailu ei ollut enää turvallinen tai mahdollinen vaihtoehto, matkailijat alkoivat tutkimaan lähempänä olevia matkakohteita enemmän. Pandemian myötä monet löysivät kotimaanmatkailun uudella tavalla, mistä nousi myös arvostus sitä kohtaan. Kotimaan matkailun suosion noustessa siitä alettiin puhumaan enemmän julkisesti. Keskustelun myötä monet toimijat huomasivat, kuinka kotimaanmatkailussa oli myös vielä paljon tutkittavaa ja kehitettävää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia imagoja Jyväskylällä on suomalaisten matkailijoiden perspektiivistä. Imagojen tutkimuksen avulla selvitettiin myös, kuinka tuttu Jyväskylä on matkakohteena sekä onko Jyväskylä kiinnostava matkakohde suomalaisten mielestä. Tutkimustuloksien avulla oli tarkoitus saada matkakohteentoimijoille hyödyllistä tietoa siitä, kuinka Jyväskylä nähdään turistien toimesta. Ja kuinka tätä tietoa olisi hyödyllistä käyttää tulevaisuudessa brändäyksessä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keväällä 2022. Tutkimus toteutettiin käyttämällä määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, joten kyselylomake sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa ja siihen vastasi yhteensä 117 henkilöä. Kyselyssä mainittiin, että he, jotka asuvat Jyväskylässä ei tulisi vastata kyselyyn, sillä tutkimuksessa haluttiin tutkia vain suomalaisten turistien mielipiteitä eikä siis Jyväskylän asukkaiden. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analysointi toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalun ja Microsoft Excelin avulla.
Tuloksista selvisi, että Jyväskylä koetaan melko positiivisesti matkakohteena. Mutta tuloksista selvisi myös, että Jyväskylä on silti aika tuntematon monelle matkaajalle. Moni vastaaja sanoikin valitsevansa ennemmin itselleen tutun matkakohteen mieluummin kuin tuntemattoman. Jyväskylää kehuttiin sen luonnosta ja sitä sanottiin kauniiksi ja viihtyisäksi opiskelijakaupungiksi. Vastaajien mukaan Jyväskylän vahvimpia puolia on sen luonnonläheisyys sekä sen turvallisuus. Kun taas heikoimpia puolia ovat kulkuyhteydet Jyväskylään ja se, että Jyväskylää ei pidetä kovin kiinnostavana matkakohteena. In recent years, domestic tourism has grown in popularity. However, the importance of domestic tourism increased when the COVID-19 pandemic began to spread in 2020. When travelling abroad was no longer a safe or possible option, travelers began to explore closer travel destinations more. With the pandemic, many discovered domestic tourism in a new way, which also increased their appreciation for it. As domestic tourism grew in popularity, it started to be talked about more publicly. As a result of the discussion, many operators noticed that there was still a lot to research and develop in domestic tourism.
The aim of the thesis was to find out what kind of images Jyväskylä has from the perspective of Finnish tourists. By using the research, it was also investigated how familiar Jyväskylä is as a travel destination and whether Jyväskylä is an interesting travel destination in Finns' opinion. The purpose of the research results was to obtain useful information for destination operators about how Jyväskylä is perceived by tourists. And how this information would be useful to use in branding and marketing in the future.
The research was implemented in the spring of 2022. The research was carried out by using a quantitative and qualitative research methods, so the survey contained both multiple-choice and open-ended questions. The survey was shared on various social media channels and a total of 117 people answered it. In the survey, it was mentioned that those who live in Jyväskylä should not answer the survey because the research only wanted to examine the opinions of Finnish tourists and not the residents of Jyväskylä. Data collection and analysis of the research was carried out by using the Webropol survey and reporting tool and Microsoft Excel.
The results revealed that Jyväskylä is perceived quite positively as a travel destination. But the results also revealed that Jyväskylä is still quite unknown to many travelers. Many respondents said that they would rather choose a travel destination they are familiar with than an unknown one. Jyväskylä was praised for its nature, and it was called a beautiful and pleasant student city. According to the respondents, the strongest aspects of Jyväskylä are its closeness to nature and its safety. Whereas the weakest aspects are the transportation connections to Jyväskylä and the fact that Jyväskylä is not considered very interesting as a travel destination.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia imagoja Jyväskylällä on suomalaisten matkailijoiden perspektiivistä. Imagojen tutkimuksen avulla selvitettiin myös, kuinka tuttu Jyväskylä on matkakohteena sekä onko Jyväskylä kiinnostava matkakohde suomalaisten mielestä. Tutkimustuloksien avulla oli tarkoitus saada matkakohteentoimijoille hyödyllistä tietoa siitä, kuinka Jyväskylä nähdään turistien toimesta. Ja kuinka tätä tietoa olisi hyödyllistä käyttää tulevaisuudessa brändäyksessä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keväällä 2022. Tutkimus toteutettiin käyttämällä määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, joten kyselylomake sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa ja siihen vastasi yhteensä 117 henkilöä. Kyselyssä mainittiin, että he, jotka asuvat Jyväskylässä ei tulisi vastata kyselyyn, sillä tutkimuksessa haluttiin tutkia vain suomalaisten turistien mielipiteitä eikä siis Jyväskylän asukkaiden. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analysointi toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalun ja Microsoft Excelin avulla.
Tuloksista selvisi, että Jyväskylä koetaan melko positiivisesti matkakohteena. Mutta tuloksista selvisi myös, että Jyväskylä on silti aika tuntematon monelle matkaajalle. Moni vastaaja sanoikin valitsevansa ennemmin itselleen tutun matkakohteen mieluummin kuin tuntemattoman. Jyväskylää kehuttiin sen luonnosta ja sitä sanottiin kauniiksi ja viihtyisäksi opiskelijakaupungiksi. Vastaajien mukaan Jyväskylän vahvimpia puolia on sen luonnonläheisyys sekä sen turvallisuus. Kun taas heikoimpia puolia ovat kulkuyhteydet Jyväskylään ja se, että Jyväskylää ei pidetä kovin kiinnostavana matkakohteena.
The aim of the thesis was to find out what kind of images Jyväskylä has from the perspective of Finnish tourists. By using the research, it was also investigated how familiar Jyväskylä is as a travel destination and whether Jyväskylä is an interesting travel destination in Finns' opinion. The purpose of the research results was to obtain useful information for destination operators about how Jyväskylä is perceived by tourists. And how this information would be useful to use in branding and marketing in the future.
The research was implemented in the spring of 2022. The research was carried out by using a quantitative and qualitative research methods, so the survey contained both multiple-choice and open-ended questions. The survey was shared on various social media channels and a total of 117 people answered it. In the survey, it was mentioned that those who live in Jyväskylä should not answer the survey because the research only wanted to examine the opinions of Finnish tourists and not the residents of Jyväskylä. Data collection and analysis of the research was carried out by using the Webropol survey and reporting tool and Microsoft Excel.
The results revealed that Jyväskylä is perceived quite positively as a travel destination. But the results also revealed that Jyväskylä is still quite unknown to many travelers. Many respondents said that they would rather choose a travel destination they are familiar with than an unknown one. Jyväskylä was praised for its nature, and it was called a beautiful and pleasant student city. According to the respondents, the strongest aspects of Jyväskylä are its closeness to nature and its safety. Whereas the weakest aspects are the transportation connections to Jyväskylä and the fact that Jyväskylä is not considered very interesting as a travel destination.