Färgen och typografins inflytande på företags visuella identitet
Sjölund, Linn (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830770
Tiivistelmä
Framgångsrik företagsverksamhet kännetecknas många gånger av en god planlagd visuell identitet. För att verkställa målen bör både typografi och färger inverka i processen. Betydelsen för dessa faktorer har ökat i takt med allt hårdare konkurrens, till följd av ökat företagande. Den visuella identitetens syfte är att kommunicera med företagets potentiella målgrupp, samt att uttrycka det budskap som skall förmedlas. Faktum är att typografi och färger har större inflytande än man tidigare insett, vilket resulterat i att det inte lagts tillräckligt med energi och tid på det. I själva verket påverkar de inte enbart vad ögat skådar, utan även det undermedvetna och sinnesstämning.
Syftet med examensarbetet är redogöra för läsaren färgers och typografins betydelse vid skapande av den visuella identiteten. Arbetets teoretiska referensram innefattar vägledning för potentiella företagare.
Den teoretiska delen belyser färgers och typsnittens roll i företagets identitet, samt processen och verktygen för att utveckla ett företags visuella identitet. Som stöd till den tillämpade teorin presenteras en kvalitativ intervju med företagaren Sonja Finholm, samt en kvantitativ enkätundersökning av konsumentens perspektiv på val och design.
Resultaten av både den kvalitativa och kvantitativa undersökningen bekräftar den tillämpade teorin. Undersökningarna erhöll väsentliga svar och resulterade i högt deltagande och intresse från respondenterna. Det teoretiska resonemanget understöds och kompletteras till de tillämpade kvalitativa och kvantitativa undersökningarna.
Syftet med examensarbetet är redogöra för läsaren färgers och typografins betydelse vid skapande av den visuella identiteten. Arbetets teoretiska referensram innefattar vägledning för potentiella företagare.
Den teoretiska delen belyser färgers och typsnittens roll i företagets identitet, samt processen och verktygen för att utveckla ett företags visuella identitet. Som stöd till den tillämpade teorin presenteras en kvalitativ intervju med företagaren Sonja Finholm, samt en kvantitativ enkätundersökning av konsumentens perspektiv på val och design.
Resultaten av både den kvalitativa och kvantitativa undersökningen bekräftar den tillämpade teorin. Undersökningarna erhöll väsentliga svar och resulterade i högt deltagande och intresse från respondenterna. Det teoretiska resonemanget understöds och kompletteras till de tillämpade kvalitativa och kvantitativa undersökningarna.