Mielikuvatutkimus tilintarkastuksesta alana ja tilintarkastajan ammatista
Lahdenpää, Linda (2022)
Lahdenpää, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630592
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvin mielikuvat tilintarkastuksesta ja tilintarkastajista vastaavat todellisuutta. Ala uudistuu kovaa vauhtia digitalisaation myötä ja asiakkaat odottavat tilintarkastuksen vastaavan heidän tarpeisiinsa myös teknologian uudistuessa. Tilintarkastusta ei nähdä aina positiivisena asiakkaalle lisäarvoa tuottavana palveluna. Se mielikuva tulisi muuttaa, mikäli näkemykset eivät ole pysyneet mukana liiketoimintaympäristöjen vauhdikkaan muutoksen aiheuttamassa tilintarkastuksen työnkuvan muuttumisessa.
Teoriaosuudessa käsitellään tilintarkastusta yleisesti, ja sen eri vaiheita. Luvussa käydään läpi tilintarkastuksen suunnittelu, toteutus ja päättäminen. Toteutusvaiheesta tarkastellaan erikseen kirjanpidon, hallinnon ja tilinpäätöksen tarkastus.
Tilintarkastajaa käsittelevässä osiossa käydään läpi, mitä opintoja tilintarkastajalla tulee olla, jotta hän voi auktorisoitua ja mikä on tilintarkastajan ammattitutkinto eli HT-tutkinto. Luvussa käsitellään myös tilintarkastajan ominaisuuksia ja luotettavuutta ja vastuullisuutta koskevia säännöksiä. Tilintarkastajan työn sisältöä ja digitalisaation aiheuttamia muutoksia siihen tarkastellaan myös nykypäivän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon jaettiin linkki tutkijan omissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn saatiin 87 vastaajaa. Kyselylomake luotiin Webropol-lomakkeella ja siinä kysyttiin aluksi vastaajien taustatiedot, ja sen jälkeen jokaista alaongelmaa koskevia kysymyksiä.
Vastaukset analysoitiin ja johtopäätökseksi saatiin, että mielikuvat tilintarkastuksesta ja tilintarkastajan ammatista olivat suhteellisen lähellä todellisuutta, mutta tilintarkastajien ei tiedetty olevan ensisijaisesti asiakaspalvelijoita ja konsultteja, joiden tavoite on auttaa asiakkaita ja tyydyttää näiden tarpeita. Myöskään tilintarkastuksen ei tiedetty olevan tiimityötä, mitä se nykyään suureksi osaksi on.
Teoriaosuudessa käsitellään tilintarkastusta yleisesti, ja sen eri vaiheita. Luvussa käydään läpi tilintarkastuksen suunnittelu, toteutus ja päättäminen. Toteutusvaiheesta tarkastellaan erikseen kirjanpidon, hallinnon ja tilinpäätöksen tarkastus.
Tilintarkastajaa käsittelevässä osiossa käydään läpi, mitä opintoja tilintarkastajalla tulee olla, jotta hän voi auktorisoitua ja mikä on tilintarkastajan ammattitutkinto eli HT-tutkinto. Luvussa käsitellään myös tilintarkastajan ominaisuuksia ja luotettavuutta ja vastuullisuutta koskevia säännöksiä. Tilintarkastajan työn sisältöä ja digitalisaation aiheuttamia muutoksia siihen tarkastellaan myös nykypäivän näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon jaettiin linkki tutkijan omissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn saatiin 87 vastaajaa. Kyselylomake luotiin Webropol-lomakkeella ja siinä kysyttiin aluksi vastaajien taustatiedot, ja sen jälkeen jokaista alaongelmaa koskevia kysymyksiä.
Vastaukset analysoitiin ja johtopäätökseksi saatiin, että mielikuvat tilintarkastuksesta ja tilintarkastajan ammatista olivat suhteellisen lähellä todellisuutta, mutta tilintarkastajien ei tiedetty olevan ensisijaisesti asiakaspalvelijoita ja konsultteja, joiden tavoite on auttaa asiakkaita ja tyydyttää näiden tarpeita. Myöskään tilintarkastuksen ei tiedetty olevan tiimityötä, mitä se nykyään suureksi osaksi on.