Opas tuloksellisen vaikuttajamarkkinointistrategian suunnitteluun
Soldan, Elisa (2022)
Soldan, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas tuloksellisen vaikuttajamarkkinointistrategian suunnitteluun. Opas toteutettiin toimeksiantona yritykselle Ilmi Beauty Oy, joka on uusi pelkästään ripsienpidennyksiin keskittyvä kauneudenhoitoalan yritys Helsingissä. Oppaan avulla toimeksiantaja pystyy tekemään yritykselleen konkreettisen vaikuttajamarkkinointistrategian.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat vaikuttajamarkkinointi, vaikuttajamarkkinointistrategia ja kaupallinen yhteistyö. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta luvusta. Teoriaosuudessa kuvataan, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi yritysten tulisi tänä päivänä hyödyntää sitä osana markkinointistrategiaa. Ensimmäinen osio painottuu vaikuttajamarkkinointistrategian suunnittelun tärkeimpiin vaiheisiin. Strategian suunnitteluun sisältyy tavoitteen asettaminen, kohderyhmän valitseminen, ydinviestit ja kanavavalinnat. Teoriaosuuden toinen luku käsittää kaupallisen yhteistyön pääperiaatteet, yhteistyön hinnoittelun ja vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen mittaamisen.
Tuotoksen tarpeellisuutta ja sisältöä suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa etätapaamisilla keväällä 2022. Opas toteutettiin internetistä löytyvällä ilmaisella Canva -ohjelmalla yhtenäisen brändi-ilmeen luomiseksi. Opas on kymmenen kohtainen innostava ja inspiroiva matka kohti tuloksellista vaikuttajamarkkinointistrategiaa. Opas sisältää erilaisia kysymyksiä, pohdintoja ja täytettäviä taulukoita, joiden avulla oppaan käyttämisestä on tehty miellyttävämpää lukijalle. Opas suunniteltiin vastaamaan Ilmi Beautyn brändi-ilmettä, joten työssä on hyödynnetty yrityksen fontteja sekä brändivärejä.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti, että vaikuttajamarkkinointi siirtyy entistäkin enemmän kohti strategisempaa tekemistä ja se tulee aina sitoa osaksi suurempaa markkinoinninstrategiaa sekä yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Vaikuttajamarkkinoinnille tulee asettaa selkeät tavoitteet sekä mittarit, joiden avulla onnistumista voidaan todentaa ja toimintaa kehittää. Vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeää on aktiivinen sosiaalisen median ja trendien seuraaminen. Strategiaa tulee myös päivittää aika-ajoin ja kaavoihin ei kannata kangistua. Opinnäytetyön lopusta löytyy liitteenä Vaikuttajamarkkinointistrategian suunnittelu -opas.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat vaikuttajamarkkinointi, vaikuttajamarkkinointistrategia ja kaupallinen yhteistyö. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta luvusta. Teoriaosuudessa kuvataan, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi yritysten tulisi tänä päivänä hyödyntää sitä osana markkinointistrategiaa. Ensimmäinen osio painottuu vaikuttajamarkkinointistrategian suunnittelun tärkeimpiin vaiheisiin. Strategian suunnitteluun sisältyy tavoitteen asettaminen, kohderyhmän valitseminen, ydinviestit ja kanavavalinnat. Teoriaosuuden toinen luku käsittää kaupallisen yhteistyön pääperiaatteet, yhteistyön hinnoittelun ja vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen mittaamisen.
Tuotoksen tarpeellisuutta ja sisältöä suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa etätapaamisilla keväällä 2022. Opas toteutettiin internetistä löytyvällä ilmaisella Canva -ohjelmalla yhtenäisen brändi-ilmeen luomiseksi. Opas on kymmenen kohtainen innostava ja inspiroiva matka kohti tuloksellista vaikuttajamarkkinointistrategiaa. Opas sisältää erilaisia kysymyksiä, pohdintoja ja täytettäviä taulukoita, joiden avulla oppaan käyttämisestä on tehty miellyttävämpää lukijalle. Opas suunniteltiin vastaamaan Ilmi Beautyn brändi-ilmettä, joten työssä on hyödynnetty yrityksen fontteja sekä brändivärejä.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti, että vaikuttajamarkkinointi siirtyy entistäkin enemmän kohti strategisempaa tekemistä ja se tulee aina sitoa osaksi suurempaa markkinoinninstrategiaa sekä yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Vaikuttajamarkkinoinnille tulee asettaa selkeät tavoitteet sekä mittarit, joiden avulla onnistumista voidaan todentaa ja toimintaa kehittää. Vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeää on aktiivinen sosiaalisen median ja trendien seuraaminen. Strategiaa tulee myös päivittää aika-ajoin ja kaavoihin ei kannata kangistua. Opinnäytetyön lopusta löytyy liitteenä Vaikuttajamarkkinointistrategian suunnittelu -opas.