”Lukupiiristä koripallojoukkue”: Nuorten lukupiirien toimivista käytännöistä ja haasteista yleisissä kirjastoissa
Läspä, Veera (2022)
Läspä, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730667
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yleisten kirjastojen järjestämiä nuorten lukupiirejä sekä niiden toimivia käytäntöjä ja haasteita. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan kymmenen lukupiiriä kuudesta kirjastosta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, miten yleisten kirjastojen nuorten lukupiirejä on syntynyt, miten niitä on järjestetty sekä mitä muita lukemisen edistämisen tapoja kirjastot ovat hyödyntäneet lukupiirien lisäksi.
Tutkimusote työhön oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja haastattelut toteutettiin kesällä ja syksyllä 2022. Haastatteluihin osallistuivat Kannelmäen kirjasto, Lahden kirjasto, Paimion kirjasto, Porin kirjasto, Vantaan kirjasto sekä Kallion kirjasto. Haastatteluaineistoa analysoitiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuksessa mukana olevat nuorten lukupiirit syntyivät nuorten omasta toiveesta, jonkin tapahtuman innoittamana tai lukupiirin vetäjän omasta kiinnostuksesta lukupiireihin ja nuortenkirjallisuuteen. Niitä järjestettiin sekä fyysisinä että verkkolukupiireinä. Nuorten lukupiirejä mainostettiin monipuolisesti huomioiden kohderyhmän tavoittaminen.
Haastateltavat pitivät toimivina käytäntöinä esimerkiksi kaunokirjallisuuden genreen perustuvia lukupiirejä ja hybridilukupiirejä, joissa on samanaikaisesti mahdollisuus osallistua sekä fyysiseen että verkkolukupiiriin. Vetäjien henkilökohtaista otetta osallistujiin haastateltavat pitivät tärkeänä, mihin auttoi heidän mukaansa kahden vetäjän toimiminen lukupiirissä samanaikaisesti. Haastateltavien mukaan nuoria ei ollut helppoa tavoittaa kirjastojen nuorten lukupiireihin, mitä heidän mielestään voisi helpottaa esimerkiksi yhteistyöllä koulujen ja muun ulkopuolisen toimijan kanssa. Lisäksi erilaiset tapahtumat voisivat auttaa tavoittamisessa. Paljon lukevat nuoret kaipaavat harrastukselleen yhteisöä.
Tulosten perusteella voi ajatella, että yleisissä kirjastoissa järjestetyt nuorten lukupiirit voivat toimia nuorten lukemisen innostajina. Niitä pitäisi tehdä kuitenkin eri tavalla kuin aikuisille tarkoitettuja lukupiirejä. Lukupiireissä nuoret voivat parhaimmillaan kokea yhteisöllisyyttä.
Tutkimusote työhön oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja haastattelut toteutettiin kesällä ja syksyllä 2022. Haastatteluihin osallistuivat Kannelmäen kirjasto, Lahden kirjasto, Paimion kirjasto, Porin kirjasto, Vantaan kirjasto sekä Kallion kirjasto. Haastatteluaineistoa analysoitiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuksessa mukana olevat nuorten lukupiirit syntyivät nuorten omasta toiveesta, jonkin tapahtuman innoittamana tai lukupiirin vetäjän omasta kiinnostuksesta lukupiireihin ja nuortenkirjallisuuteen. Niitä järjestettiin sekä fyysisinä että verkkolukupiireinä. Nuorten lukupiirejä mainostettiin monipuolisesti huomioiden kohderyhmän tavoittaminen.
Haastateltavat pitivät toimivina käytäntöinä esimerkiksi kaunokirjallisuuden genreen perustuvia lukupiirejä ja hybridilukupiirejä, joissa on samanaikaisesti mahdollisuus osallistua sekä fyysiseen että verkkolukupiiriin. Vetäjien henkilökohtaista otetta osallistujiin haastateltavat pitivät tärkeänä, mihin auttoi heidän mukaansa kahden vetäjän toimiminen lukupiirissä samanaikaisesti. Haastateltavien mukaan nuoria ei ollut helppoa tavoittaa kirjastojen nuorten lukupiireihin, mitä heidän mielestään voisi helpottaa esimerkiksi yhteistyöllä koulujen ja muun ulkopuolisen toimijan kanssa. Lisäksi erilaiset tapahtumat voisivat auttaa tavoittamisessa. Paljon lukevat nuoret kaipaavat harrastukselleen yhteisöä.
Tulosten perusteella voi ajatella, että yleisissä kirjastoissa järjestetyt nuorten lukupiirit voivat toimia nuorten lukemisen innostajina. Niitä pitäisi tehdä kuitenkin eri tavalla kuin aikuisille tarkoitettuja lukupiirejä. Lukupiireissä nuoret voivat parhaimmillaan kokea yhteisöllisyyttä.