Hur kriget i Ukraina har påverkat leveranskedjorna och leveransservicen till Finland
June, Tilda (2022)
June, Tilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630644
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om handeln mellan Finland och Ukraina. Ämnet är aktuellt då kriget inleddes i februari 2022. Arbetet är fokuserad i tiden efter att konflikten i östra Ukraina började 2014. Syftet med arbete är att ta reda på hur kriget i Ukraina har inverkat på leveranskedjorna och leveransservicen till Finland. Arbetets teoretiska referensram är uppdelad i fyra olika huvudkapitel som handlar om leveranskedja, leveransservice, ruttplanering och val av transportmedel. Arbetet utfördes som en kvalitativ studie och all data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med fem anonyma respondenter som arbetar med handeln mellan Finland och Ukraina. Resultatet redovisar för att rutterna som användes före ockupationen av Krim gick via Ryssland, Baltikum och Polen. Ockupationen av Krim 2014 inverkade inte på val av rutterna. Leveranstiden för leveranser mellan Finland och Ukraina var fyra till sex dagar. Då kriget inleddes 2022 kunde man inte längre använda rutten via Ryssland utan bara rutten via Baltikum och Polen. Rutten är lite längre än via Ryssland och det har uppstått köer vid gränsen mellan Polen och Ukraina som kan öka leveranstiden. Leveranser körs inte direkt till Ukraina utan bara till terminaler i Polen varifrån ukrainska chaufförer hämtar dem och kör till slutdestinationen i Ukraina. Handeln mellan Finland och Ukraina har minskat betydligt då produktionen i Ukraina har lagts ner och infrastrukturen är förstörd.