Konsumentbeteende och kosmetik: en kvantitativ studie om köpbeteendet av sminkprodukter inom Generation Y
de Paulis, Anna-Maria (2022)
de Paulis, Anna-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730671
Tiivistelmä
Syftet med studien var att få en bättre förståelse om konsumentbeteendet inom Generation Y i kosmetikbranschen. Forskningsfrågorna var att ta reda på vilka faktorer som påverkar deras köpbeteende inom sminkprodukter samt val av nätsida eller butik. Det var också meningen att ta reda på om Covid-19 influerade generationen att köpa sina sminkprodukter mer genom e-handel. Studien avgränsades till kvinnor födda åren 1981-1996 som bodde i Nyland i Finland. Teori om konsumentbeteende användes till bakgrund som olika faktorer som påverkar konsumenten och köpprocessen. För undersökningen valdes en kvantitativ metod med en enkät som gjordes genom ett Google Formulär, vilket skickades ut till ett bekvämlighetsurval på nätet. 176 respondenter svarade på enkäten och av dessa hörde 157 respondenter till Generation Y. Resultatet från Generation Y analyserades med hjälp av ett SPSS statistik program. En observation tog plats även i en butiksmiljö på en kosmetikavdelning i huvudstadsregionen. I resultatet från enkäten kom det fram att de flesta väljer att köpa sminkprodukter både på nätet och i butik. Många köper även sminkprodukter bara i butik och några få bara på nätet. På nätet köper de flesta mindre än en gång per år och i butik köper de flesta några gånger i halvåret. Hög kvalitet värderas mest i en sminkprodukt och bra recensioner gör att de blir mest intresserad av produkter, samt genom vänner och familjs rekommendationer. Recensioner används även mest som informationssökning. Gratis leverans var viktigast vid val av nätsida och rea var viktigast vid val av butik. Bra förhållande mellan pris och kvalitet är vad som får dem att köpa sminkprodukter på nytt och pandemin påverkade inte de flesta till att köpa sminkprodukter mer på nätet.