Tien täsmäkohtainen parantaminen : vähäliikenteisen päällystetyn tiestön vaurioiden priorisointi
Salminen, Markus (2014)
Salminen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411717
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kehitetty malli, jonka avulla voidaan arvioida ja priorisoida täsmäkohtaisten tievaurioiden parantaminen vähäliikenteisellä päällystetyllä tiestöllä. Mallilla voidaan myös ohjata tiestön ylläpitoon osoitetun rahoituksen kohdentamista tienkäyttäjän kannalta merkittävimpien vaurioiden parantamiseksi.
Nykyisen tienpidon linjauksen mukaan tienpitoon osoitetut määrärahat kohdennetaan ensisijaisesti päätieverkolle. Tämä tarkoittaa sitä, että vähäliikenteisen tieverkon liikennöinnin turvaaminen on kasvava haaste. On myös tärkeää, että nykyisiä kalliita, aikaa vieviä ja raskaita tien parantamismenetelmiä tarkastellaan kriittisesti vähäliikenteisen tiestön osalta ja kehitetään uusia vaihtoehtoisia malleja. Keskeistä on myös se, että tienparannustyöt tehdään liikenteellisesti tärkeimpiin kohteisiin.
Kehitetyssä toimintamallissa lähtökohtana on tienhoidosta vastaavan alueurakoitsijan havaintojen ja tietämyksen hyödyntäminen tiestön täsmäkohtaisten vaurioiden kartoittamisessa. Alueurakoitsija ovat kirjanneet tätä kehittämistyötä varten maastossa havaitsemansa vauriot tarkoitusta varten laaditulle inventointilomakkeelle. Lomakkeista saadut tiedot on koottu taulukkoon, johon on lisätty eri rekistereistä kerättyjä tiestön liikennöitävyyteen vaikuttavia tekijöitä. Taulukkoon luodun laskentakaavan avulla pystytään listaamaan täsmäkohtaiset vauriot niiden tienkäyttäjälle aiheuttaman haitan mukaan. Näin pystytään asettamaan vaurioiden parantaminen tärkeys- ja kiireellisyysjärjestykseen. Listaus mahdollistaa myös tarkemman budjettisuunnittelun, koska vaurioista on inventointilomakkeeseen lisätty korjauksen kustannusarvio. Tämä helpottaa myös ohjelmointia ja nopeuttaa korjausten aloittamista.
Nykyisen tienpidon linjauksen mukaan tienpitoon osoitetut määrärahat kohdennetaan ensisijaisesti päätieverkolle. Tämä tarkoittaa sitä, että vähäliikenteisen tieverkon liikennöinnin turvaaminen on kasvava haaste. On myös tärkeää, että nykyisiä kalliita, aikaa vieviä ja raskaita tien parantamismenetelmiä tarkastellaan kriittisesti vähäliikenteisen tiestön osalta ja kehitetään uusia vaihtoehtoisia malleja. Keskeistä on myös se, että tienparannustyöt tehdään liikenteellisesti tärkeimpiin kohteisiin.
Kehitetyssä toimintamallissa lähtökohtana on tienhoidosta vastaavan alueurakoitsijan havaintojen ja tietämyksen hyödyntäminen tiestön täsmäkohtaisten vaurioiden kartoittamisessa. Alueurakoitsija ovat kirjanneet tätä kehittämistyötä varten maastossa havaitsemansa vauriot tarkoitusta varten laaditulle inventointilomakkeelle. Lomakkeista saadut tiedot on koottu taulukkoon, johon on lisätty eri rekistereistä kerättyjä tiestön liikennöitävyyteen vaikuttavia tekijöitä. Taulukkoon luodun laskentakaavan avulla pystytään listaamaan täsmäkohtaiset vauriot niiden tienkäyttäjälle aiheuttaman haitan mukaan. Näin pystytään asettamaan vaurioiden parantaminen tärkeys- ja kiireellisyysjärjestykseen. Listaus mahdollistaa myös tarkemman budjettisuunnittelun, koska vaurioista on inventointilomakkeeseen lisätty korjauksen kustannusarvio. Tämä helpottaa myös ohjelmointia ja nopeuttaa korjausten aloittamista.