UUDEN OPPIMISYMPÄRISTÖN KÄYTTÖÖNOTTO
Tossavainen, Vesa (2014)
Tossavainen, Vesa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912240
Tiivistelmä
Käsittelen tässä työssä Sotefo-hankkeen uuden Fronter verkko-oppimisympäristön käyttöönotto projektin onnistumista sosiaali- ja terve-ysalan aikuiskoulutuksessa. Mukana hankkeessa oli Hyria koulutus oy ja Etelä-Karjalan aikuisopisto Aktiva. Hanke toteutettiin ajalla 1.4.2010 - 31.8.2013.
Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittä miten hyvin opiskelijat saivat uuden oppimisympäristön käyttöön. Millaisia mahdollisia ongelmia käyttöön-otossa ilmeni.
Viitekehyksenä tässä työssä oli verkko-oppiminen ja verkko-oppimisympäristöt, aikuinen oppijana sekä tietojärjestelmien käyttöönotto.
Kyselytutkimus tehtiin verkossa Webropol kyselynä opiskelijoille ja opet-tajille vuoden 2012 aikana.
Kyselystä selvisi, että opiskelijat eivät olleet saaneet Fronter-oppimisympäristöä täyttä hyötyä itselleen käyttöönoton alkuvaiheessa. Ongelmiksi olivat osoittautuneet opettajien erilaiset toimintatavat eri kou-lutusten verkkokursseilla. Opettajien osaaminen ei ollut käyttöönoton alussa vielä kunnossa. Ohjeistuksessa oli myös puutteita.
Tärkeimmät korjauskohdat olivat vastaavaan projektiin laittaa järjestelmä ensin kuntoon, kouluttaa ja ohjeistaa käyttäjät, laatia yhteiset pelisäännöt. Ottaa alusta käyttöön ja kouluttaa opiskelijat käyttämään sitä sitten oikein.
Fronter alustan käyttöönottoa ollaan tulevaisuudessa laajentamassa, joten käyttöönoton alun hankaluuksista on nyt opittu ja tiedostettu korjaamisen paikat.
Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittä miten hyvin opiskelijat saivat uuden oppimisympäristön käyttöön. Millaisia mahdollisia ongelmia käyttöön-otossa ilmeni.
Viitekehyksenä tässä työssä oli verkko-oppiminen ja verkko-oppimisympäristöt, aikuinen oppijana sekä tietojärjestelmien käyttöönotto.
Kyselytutkimus tehtiin verkossa Webropol kyselynä opiskelijoille ja opet-tajille vuoden 2012 aikana.
Kyselystä selvisi, että opiskelijat eivät olleet saaneet Fronter-oppimisympäristöä täyttä hyötyä itselleen käyttöönoton alkuvaiheessa. Ongelmiksi olivat osoittautuneet opettajien erilaiset toimintatavat eri kou-lutusten verkkokursseilla. Opettajien osaaminen ei ollut käyttöönoton alussa vielä kunnossa. Ohjeistuksessa oli myös puutteita.
Tärkeimmät korjauskohdat olivat vastaavaan projektiin laittaa järjestelmä ensin kuntoon, kouluttaa ja ohjeistaa käyttäjät, laatia yhteiset pelisäännöt. Ottaa alusta käyttöön ja kouluttaa opiskelijat käyttämään sitä sitten oikein.
Fronter alustan käyttöönottoa ollaan tulevaisuudessa laajentamassa, joten käyttöönoton alun hankaluuksista on nyt opittu ja tiedostettu korjaamisen paikat.