Asiakkaiden kokemuksia kotihoidosta
Mäntyvaara, Minni (2022)
Mäntyvaara, Minni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kotihoidon asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta ja tavoitteena on, että toimeksiantaja voi kehittää toimintaansa asiakasnäkökulmaan perustuen. Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä, joka jaettiin asiakkaille paperisena tai linkkinä Webropol -kyselyyn. Vastauksia tuli yhteensä 44 asiakkaalta, ja vastausprosentti oli 92 %, Vastausten analysoinnissa käytettiin tilastollista analyysiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta kotihoidon asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat antoivat vähiten kritiikkiä kokonaisuuksista ammattitaidolle ja etenkin palvelun koetulle turvallisuudelle. Asiakkaat kokivat hoitajat luotettavina ja palvelun turvallisena. Eniten kritiikkiä kohdistui kokonaisuuksista ajankäyttöön ja etenkin kiireen tuntuun. Asiakkaat näkivätkin kehitettävää lähinnä ajankäytössä: käyntien ajankohdan sopimattomuudessa, aikataulumuutoksissa ja niistä tiedottamisesta. The main purpose of this thesis was to explore Koti- ja hyvinvointipalvelu Aarresaari’s customers’ experiences about the home care services they had received. The aim was to gain information that Koti- ja hyvinvointipalvelu Aarresaari could use to develop their services. The data of this thesis was collected using a questionnaire, which was given to customers as a paper questionnaire or a link to Webropol -survey. In total 44 customers answered, and the response rate was 92 %. The answers were analyzed statistically.
Based on the results of this study, the customers were mainly satisfied with the homecare services. Competence and especially experienced safety were best reviewed. Customers experienced the nurses as trustworthy and services safe. Time management and especially the feeling that employees were in a rush, got the worst reviews. Customers saw the need for improvement mainly in time management: unsuitable time of homecare’s visit, changes in schedule and informing of it.
Tulosten perusteella voidaan todeta kotihoidon asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Asiakkaat antoivat vähiten kritiikkiä kokonaisuuksista ammattitaidolle ja etenkin palvelun koetulle turvallisuudelle. Asiakkaat kokivat hoitajat luotettavina ja palvelun turvallisena. Eniten kritiikkiä kohdistui kokonaisuuksista ajankäyttöön ja etenkin kiireen tuntuun. Asiakkaat näkivätkin kehitettävää lähinnä ajankäytössä: käyntien ajankohdan sopimattomuudessa, aikataulumuutoksissa ja niistä tiedottamisesta.
Based on the results of this study, the customers were mainly satisfied with the homecare services. Competence and especially experienced safety were best reviewed. Customers experienced the nurses as trustworthy and services safe. Time management and especially the feeling that employees were in a rush, got the worst reviews. Customers saw the need for improvement mainly in time management: unsuitable time of homecare’s visit, changes in schedule and informing of it.