M/S Aurora botnias driftprofil : En undersökning av driftprofilen samt möjliga energibesparingsmöjligheter för fartyget M/S Aurora Botnia
Häggman, Viktor Sten Erik (2022)
Häggman, Viktor Sten Erik
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630496
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty NLC Ferry Oy Ab: toimeksiannosta ja tavoitteena on analysoida energiankulutus käytön aikana heidän uudella M/S Aurora Botnia laivalla. Samanaikaisesti on tutkittu miten voi optimoida energiantuotanto käytön aikana.
Työn toimintatapa on ollut reitin ajaminen eri energiantuotannon yhdistelmillä sekä reittien teoreettisten energiantarpeiden laskeminen. Turvallisuus on kuitenkin huomioitu ja eri käyttöyhdistelmät ovat varmistaneet että laivalla on ollut tarpeeksi energiaa ohjaamiseen ohjaaminen, mahdollisten teknisten vikojen sattuessa, sekä aikataulujen pitämiseen.
Analysoitu energiankulutus on otettu laivan omasta valvontajärjestelmästä, Valmarine IAS, ja polttoainekulutus on otettu konepäiväkirjasta. Mittaaminen on yritetty tehdä mahdollisin samalaisissa sääolosuhteissa jotta tieto olisi mahdollisimman hyvin verrattavissa toisiinsa. Keskiarvon laskeminen on tehty kahdella mahdollisimman samanlaisella reitillä. Mittaukset on tehty syksyllä 2022.
Työ ei ole huomioinut pelkästään akulla ajamista vaan ainoastaan eri hybridjärjestelmiä on käytetty.
Tulokset osoittavat että hitaimmilla reiteillä, 3 h 45 min ja 4 h, on mahdollista säästää energiaa ohjaamalla akun ja yhden koneen avulla, minkä jälkeen ajetaan yhden koneen optimaalilla teholla ja lisää energiaa tarvittaessa käytetään akkuja kunnes ne on tyhjennetty. Sen jälkeen ajetaan kahdella koneella ja akut lataukseen. Viimeinen ohjaus tehdään yhdellä koneella akun avulla.
Nopeimmilla reiteillä, 3 h 30 min, ei ole paljon mahdollisuuksia polttoainekulutuksen vähentämiseen, kun akut ovat tämän kokoinen.
Työn toimintatapa on ollut reitin ajaminen eri energiantuotannon yhdistelmillä sekä reittien teoreettisten energiantarpeiden laskeminen. Turvallisuus on kuitenkin huomioitu ja eri käyttöyhdistelmät ovat varmistaneet että laivalla on ollut tarpeeksi energiaa ohjaamiseen ohjaaminen, mahdollisten teknisten vikojen sattuessa, sekä aikataulujen pitämiseen.
Analysoitu energiankulutus on otettu laivan omasta valvontajärjestelmästä, Valmarine IAS, ja polttoainekulutus on otettu konepäiväkirjasta. Mittaaminen on yritetty tehdä mahdollisin samalaisissa sääolosuhteissa jotta tieto olisi mahdollisimman hyvin verrattavissa toisiinsa. Keskiarvon laskeminen on tehty kahdella mahdollisimman samanlaisella reitillä. Mittaukset on tehty syksyllä 2022.
Työ ei ole huomioinut pelkästään akulla ajamista vaan ainoastaan eri hybridjärjestelmiä on käytetty.
Tulokset osoittavat että hitaimmilla reiteillä, 3 h 45 min ja 4 h, on mahdollista säästää energiaa ohjaamalla akun ja yhden koneen avulla, minkä jälkeen ajetaan yhden koneen optimaalilla teholla ja lisää energiaa tarvittaessa käytetään akkuja kunnes ne on tyhjennetty. Sen jälkeen ajetaan kahdella koneella ja akut lataukseen. Viimeinen ohjaus tehdään yhdellä koneella akun avulla.
Nopeimmilla reiteillä, 3 h 30 min, ei ole paljon mahdollisuuksia polttoainekulutuksen vähentämiseen, kun akut ovat tämän kokoinen.