Kolmen maailman äänisuunnittelullinen erotus : tarkastelussa lyhytelokuva Paratiisi
Lettojärvi, Vilma (2022)
Lettojärvi, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa eritellään äänisuunnittelullisia ratkaisuja erottaa kolme eri maailmaa toisistaan lyhytelokuvassa Paratiisi (ohj. Koo, D. 2022). Opinnäytetyössä esitellään kolme maailmaa: reaalimaailma, kuvitteellinen maailma ja protagonistin päänsisäinen tietoisuus, sekä neljä keinoa indikoida maailmojen muutosta: muutokset ajan kulussa, kaiussa, äänien diegeettisyydessä ja äänien sävyissä. Maailmoista, sekä niiden muutoksen keinoista ja tarkoituksista syntyy analyysi, jonka rinnalla kuljetetaan teorioita hidastuksesta, sisäisestä kerronnassa ja fiktion ominaisuuksista kantaa merkityksiä. This thesis observes the ways of using sound design to indicate a change in the consciousness of the protagonist. The thesis is focused on a 25-minute short film Hangover Cure (fin. Paratiisi, dir. Koo, D. 2022) which includes three different worlds or states of consciousness: a realistic world, an imaginary world and the world that takes place completely inside the head of the protagonist. In Hangover Cure there are four sonic ways of marking a change in the world: altering the passage of time, using diegetic, non-diegetic and meta-diegetic sounds, changing the tone of the sounds and playing with different reverberations. The core of this thesis is formed by analyzing the ways, their intentions, their deeper meanings and their commonness.