Lähiruoan kehitys Satakunnan Osuuskaupassa
Hietamäki, Valtteri (2022)
Hietamäki, Valtteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajien näkemys lähiruoasta Satakunnassa. Työtä käsiteltiin markkinointiviestinnän näkökulmasta. Tärkeitä aiheita olivat esimerkiksi se, millaisia kulutustottumuksia asiakasomistalla on ja antaako lähellä tuotettu ruoka lisäarvoa tuotteelle itsessään vaikuttaen ostopäätökseen. Tulosten perusteella tehtiin parannusehdotuksia siitä, miten lähi-ruoan asemaa voidaan parantaa kauppojen tarjonnassa. Tavoite oli saada mahdollisimman tarkka kuva siitä, miten asiakasomistajat kokevat lähiruoan kokonaisuudessaan ja sen perusteella kehittää sitä.
Opinnäytetyön tutkimus oli määrällinen ja sen tilaaja on Satakunnan Osuuskauppa. Asiakasdataa saatiin Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille kohdennetulla kyselyllä. Kysely suoritettiin verkossa Google Forms lomakkeella. Kysely keräsi 2085 vastausta.
Tulosten perusteella suuri osa vastaajista käyttää päivittäin lähiruokatuotteita, sekä tunnistavat ne asioidessaan kaupassa. Heille tärkeitä tekijöitä lähiruoassa olivat tuoreus ja alkuperän tietäminen. Suurin osa vastanneista koki, että lähiruoka antaa lisäarvoa tuotteelle ja se vaikuttaa heidän ostopäätökseensä.
Lähiruoka oli tulosten valossa todella hyvällä pohjalla. Työssä tehtiin loppuun parannusehdotuksia markkinointiviestintään, kuten S-mobiilin hyödyntäminen lähiruoan markkinoinnissa. Sen lisäksi tulosten perusteella keskityttiin myymälässä tapahtuvaan markkinointiin, sekä sen tehostamiseen.
Opinnäytetyön tutkimus oli määrällinen ja sen tilaaja on Satakunnan Osuuskauppa. Asiakasdataa saatiin Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille kohdennetulla kyselyllä. Kysely suoritettiin verkossa Google Forms lomakkeella. Kysely keräsi 2085 vastausta.
Tulosten perusteella suuri osa vastaajista käyttää päivittäin lähiruokatuotteita, sekä tunnistavat ne asioidessaan kaupassa. Heille tärkeitä tekijöitä lähiruoassa olivat tuoreus ja alkuperän tietäminen. Suurin osa vastanneista koki, että lähiruoka antaa lisäarvoa tuotteelle ja se vaikuttaa heidän ostopäätökseensä.
Lähiruoka oli tulosten valossa todella hyvällä pohjalla. Työssä tehtiin loppuun parannusehdotuksia markkinointiviestintään, kuten S-mobiilin hyödyntäminen lähiruoan markkinoinnissa. Sen lisäksi tulosten perusteella keskityttiin myymälässä tapahtuvaan markkinointiin, sekä sen tehostamiseen.