Digital start för EKM: Utvecklingen av företagets digitala marknadsföring
Koschinski, Jonathan (2022)
Koschinski, Jonathan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930881
Tiivistelmä
Genom digitaliseringen och den konstanta utvecklingen av marknadsföring är företag idag tvungna att använda sig av digital marknadsföring. Med hjälp av datadriven marknadsföring kan man lösa vardagliga problem kring digital marknadsföring. Genom datadrivna beslut kan du utöka effektiviteten av din marknadsföring vilket sen stöder tillväxten av ditt företag.
Detta examensarbete behandlar utvecklingen av digital marknadsföring för företaget EKM. EKM har tidigare inte använt sig av digital marknadsföring och är därför ute efter nya utmaningar för att kunna utveckla företaget. Genom detta arbete kommer EKM få svar på frågor om vad de bör satsa på för att kunna utveckla sin digitala marknadsföring.
Syftet med detta arbete är att utveckla företagets digitala marknadsföring genom datadrivna beslut och olika verktyg så som Google analytics och LinkdeIn. Examensarbetet använder sig av kvalitativa metoder för att samla in data och sedan analysera den.
Den teoretiska delen av examensarbetet består av teori kring digital marknadsföring, datadriven marknadsföring och olika verktyg jag använt mig av.
Resultatet av arbetet utfört för EKM tyder på att företaget måste utveckla sin webbplats i första hand för att sedan kunna utföra kampanjer och driva trafik till webbplatsen. Utan en välfungerande webbplats blir det svårt för företaget att kunna utveckla sin digitala marknadsföring.
Detta examensarbete behandlar utvecklingen av digital marknadsföring för företaget EKM. EKM har tidigare inte använt sig av digital marknadsföring och är därför ute efter nya utmaningar för att kunna utveckla företaget. Genom detta arbete kommer EKM få svar på frågor om vad de bör satsa på för att kunna utveckla sin digitala marknadsföring.
Syftet med detta arbete är att utveckla företagets digitala marknadsföring genom datadrivna beslut och olika verktyg så som Google analytics och LinkdeIn. Examensarbetet använder sig av kvalitativa metoder för att samla in data och sedan analysera den.
Den teoretiska delen av examensarbetet består av teori kring digital marknadsföring, datadriven marknadsföring och olika verktyg jag använt mig av.
Resultatet av arbetet utfört för EKM tyder på att företaget måste utveckla sin webbplats i första hand för att sedan kunna utföra kampanjer och driva trafik till webbplatsen. Utan en välfungerande webbplats blir det svårt för företaget att kunna utveckla sin digitala marknadsföring.