KPI-mittarien kehitys myynnin johtamisen tueksi
Miettinen, Miikka (2022)
Miettinen, Miikka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua KPI-mittareihin erilaisten tutkimusmenetelmien kautta sekä tarkastella teoriaa ja kartoittaa mahdollisuuksia uusien mittarien käyttöön toimeksiantajayrityksessä. Tavoitteena oli luoda uusi KPI-mittari tukemaan myynnin johtamista. Opinnäytetyö toteutettiin Yritys X:ssä.
Menetelminä käytettiin haastatteluita ja elektronista kyselyä. Haastateltavina oli muiden yritysten myyntipäälliköitä ja kyselyssä vastaajina oli toimeksiantajayrityksen myyjiä. Tämän lisäksi opeteltiin käyttämään ERPjärjestelmää ja tutkimaan ohjelmiston ominaisuuksia, mitä voidaan hyödyntää myynnin johtamisessa.
Tutkimustulosten ja teorian kautta uudeksi mittariksi valikoitui myyjien aktiivisuuden mittaaminen. Tutkimusmenetelmät tuottivat potentiaalisia lisäkehityskohteita varsinaisen tutkimusongelman ympäriltä, kuten kilpailija-analyysi.
Opinnäytetyön tulemana on uusi malli, joka mahdollistaa myyjien aktiivisuuden seuraamisen pienellä muutoksella toimeksiantajayrityksen jo käytössä olevaan toiminnanohjausjärjestelmään.
Menetelminä käytettiin haastatteluita ja elektronista kyselyä. Haastateltavina oli muiden yritysten myyntipäälliköitä ja kyselyssä vastaajina oli toimeksiantajayrityksen myyjiä. Tämän lisäksi opeteltiin käyttämään ERPjärjestelmää ja tutkimaan ohjelmiston ominaisuuksia, mitä voidaan hyödyntää myynnin johtamisessa.
Tutkimustulosten ja teorian kautta uudeksi mittariksi valikoitui myyjien aktiivisuuden mittaaminen. Tutkimusmenetelmät tuottivat potentiaalisia lisäkehityskohteita varsinaisen tutkimusongelman ympäriltä, kuten kilpailija-analyysi.
Opinnäytetyön tulemana on uusi malli, joka mahdollistaa myyjien aktiivisuuden seuraamisen pienellä muutoksella toimeksiantajayrityksen jo käytössä olevaan toiminnanohjausjärjestelmään.