Digital marknadsplan med fokus på Instagram, case: Ab Cay Fors Åkeri Oy
Fors, Emilia (2022)
Fors, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930944
Tiivistelmä
I takt med att världen förändras och blir mer mångfasetterad och teknologiskt avancerad, förändras också marknadsmetoderna. Genom att ha en uppdaterad marknadsföringsmetod hjälper det företag att fånga målgruppens uppmärksamhet och intresse. Men för att veta hur man fångar den målgrupp man vill nå ut till hjälper det att ha en uppdaterad marknadsföringsplan.
Syftet med examensarbetet är att göra en plan för sociala medier för företaget Ab Cay Fors Åkeri Oy med fokus på Instagram. Planen är en del av en marknadsföringsplan, men detta arbete fokuserar på en inriktad plan till företagets Instagram-konto. Genom att skapa en plan för sociala medier till företagets Instagram-konto får de en grundplan för sin marknadsföring. Företaget får också idéer som kan användas i framtiden vid sin marknadsföring. Målet med planen är att få nya följare och hålla en regelbunden uppdatering på Instagram. Frågor som hur företaget når sina mål, hur man når ut till flera följare och hur en marknadsföringsplan är uppbyggd kommer att besvaras i detta arbete.
Examensarbetet består av en teoretisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen behandlar vad marknadsföring är, vilka olika marknadsföringssätt det finns och marknadsföring i sociala medier. Den praktiska delen handlar om hur marknadsplanen används i praktiken samt en intervju med VD:n för Cay Fors Åkeri ingår.
Med hjälp av en marknadsplan vill man skapa en helhetsbild av sin marknadsföring. Den kan innehålla punkter såsom nuläget, styrkor och svagheter. Som en del av planen beskriver man vilka kanaler man vill använda sig utav på sociala medier, i detta fall Instagram. För att mäta resultaten används Instagrams egna mätningsverktyg. Uppföljning mot planen kommer göras efter 31.8.2023. De resultat av inlägg från november 2022 finns med i examensarbetet.
Syftet med examensarbetet är att göra en plan för sociala medier för företaget Ab Cay Fors Åkeri Oy med fokus på Instagram. Planen är en del av en marknadsföringsplan, men detta arbete fokuserar på en inriktad plan till företagets Instagram-konto. Genom att skapa en plan för sociala medier till företagets Instagram-konto får de en grundplan för sin marknadsföring. Företaget får också idéer som kan användas i framtiden vid sin marknadsföring. Målet med planen är att få nya följare och hålla en regelbunden uppdatering på Instagram. Frågor som hur företaget når sina mål, hur man når ut till flera följare och hur en marknadsföringsplan är uppbyggd kommer att besvaras i detta arbete.
Examensarbetet består av en teoretisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen behandlar vad marknadsföring är, vilka olika marknadsföringssätt det finns och marknadsföring i sociala medier. Den praktiska delen handlar om hur marknadsplanen används i praktiken samt en intervju med VD:n för Cay Fors Åkeri ingår.
Med hjälp av en marknadsplan vill man skapa en helhetsbild av sin marknadsföring. Den kan innehålla punkter såsom nuläget, styrkor och svagheter. Som en del av planen beskriver man vilka kanaler man vill använda sig utav på sociala medier, i detta fall Instagram. För att mäta resultaten används Instagrams egna mätningsverktyg. Uppföljning mot planen kommer göras efter 31.8.2023. De resultat av inlägg från november 2022 finns med i examensarbetet.