Liiketoimintasuunnitelma verkkokaupalle : Hevosellesi Oy - Jouheva.fi
Uusitalo, Terhi (2022)
Uusitalo, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931061
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hyvän liiketoimintasuunnitelman ominaisuuksia ja luotiin liiketoimintasuunnitelma jo olemassa olevalle 2018 perustetulle hevosalan verkkokaupalle Jouhevalle (Hevosellesi Oy). Kohdeyrityksellä ei ole ollut ennestään liiketoimintasuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä oli konstruktiivinen tutkimus. Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena kohdeyritykselle luotiin liiketoimintasuunnitelma tämän opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Teoriaosuuden avulla liiketoimintasuunnitelmasta syntyi helposti päivitettävä ja muokattava teos yrityksen liiketoimintaympäristön muuttuessa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön viitekehys keskittyy liiketoimintasuunnitelman laatimisen kannalta keskeisiin tekijöihin. Teoriaosuus toimii pohjana myös muille yrittäjille, jotka haluavat luoda yritykselleen kattavan liiketoimintasuunnitelman.
Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin markkinatutkimuskysely liittyen etenkin kuolaimiin ja kuolainvuokrauspalveluun. Kyselyn avulla selvitettiin kuluttajien toiveita hevosalan verkkokaupoille. Kyselytutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyn vastausvaihtoehdot olivat rajattuja. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin yrittäjien pohtimia kysymyksiä asiakaskunnan toiveista ja kulutustottumuksista.
Kyselytutkimuksen pohjalta kohdeyritys sai merkittäviä kehittämisideoita uusista tuotemerkeistä sekä kuluttajien mielipiteitä verkkokaupan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Kyselyn tuloksia vietiin opinnäytetyöprosessin aikana yrityksessä myös käytäntöön ja osa ideoista on edelleen kehitystyön alla.
Tutkimusmenetelmänä oli konstruktiivinen tutkimus. Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena kohdeyritykselle luotiin liiketoimintasuunnitelma tämän opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta. Teoriaosuuden avulla liiketoimintasuunnitelmasta syntyi helposti päivitettävä ja muokattava teos yrityksen liiketoimintaympäristön muuttuessa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön viitekehys keskittyy liiketoimintasuunnitelman laatimisen kannalta keskeisiin tekijöihin. Teoriaosuus toimii pohjana myös muille yrittäjille, jotka haluavat luoda yritykselleen kattavan liiketoimintasuunnitelman.
Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin markkinatutkimuskysely liittyen etenkin kuolaimiin ja kuolainvuokrauspalveluun. Kyselyn avulla selvitettiin kuluttajien toiveita hevosalan verkkokaupoille. Kyselytutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyn vastausvaihtoehdot olivat rajattuja. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin yrittäjien pohtimia kysymyksiä asiakaskunnan toiveista ja kulutustottumuksista.
Kyselytutkimuksen pohjalta kohdeyritys sai merkittäviä kehittämisideoita uusista tuotemerkeistä sekä kuluttajien mielipiteitä verkkokaupan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Kyselyn tuloksia vietiin opinnäytetyöprosessin aikana yrityksessä myös käytäntöön ja osa ideoista on edelleen kehitystyön alla.