Värdet av nanoinfluerare för marknadsföringen av varumärken på sociala medier
Weckström, Anna (2022)
Weckström, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930996
Tiivistelmä
Den relativt nya marknadsföringsstrategin influerarmarknadsföring är trots sin popularitet, ett aningen oklart fenomen för många – också för de som aktivt använder sig av metoden. Vilken typ av influerare passar in på olika varumärken, och var ligger egentligen värdet hos dessa influerare? Lönar det sig alltid att samarbeta med de som har allra störst publik på sina sociala kanaler, eller finns det möjlighet att nå ut till sin målgrupp med pålitligt innehåll väldigt förmånligt genom att arbeta med många mindre influerare i stället?
Detta arbete behandlar den nyaste gruppen av influerare: nanoinfluerare. Det diskuteras om varför det lönar sig att samarbeta med personer med färre antal följare, samt hur man kan genom statistik och andra nyckelfaktorer välja vem som skulle vara en lönsam samarbetspartner för ett varumärke. Dessutom behandlas också mätningsmetoder, inte bara de som mäter resultat efter ett samarbete, men också de som bör tas i beaktande under processen då man väljer influerare för kampanjer. Med en tydlig budget, strategi och målsättning kan man genom marknadsföring med nanoinfluerare nå ut till sin målgrupp samt öka sin varumärkeskännedom oberoende på hur nischbaserade produkterna eller tjänsterna man erbjuder möjligtvis är.
Detta arbete behandlar den nyaste gruppen av influerare: nanoinfluerare. Det diskuteras om varför det lönar sig att samarbeta med personer med färre antal följare, samt hur man kan genom statistik och andra nyckelfaktorer välja vem som skulle vara en lönsam samarbetspartner för ett varumärke. Dessutom behandlas också mätningsmetoder, inte bara de som mäter resultat efter ett samarbete, men också de som bör tas i beaktande under processen då man väljer influerare för kampanjer. Med en tydlig budget, strategi och målsättning kan man genom marknadsföring med nanoinfluerare nå ut till sin målgrupp samt öka sin varumärkeskännedom oberoende på hur nischbaserade produkterna eller tjänsterna man erbjuder möjligtvis är.